Skandia Fastigheter gör det igen: Kraftig totalavkastning levereras till 1,4 miljoner Skandia-ägare

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 01:00 CET

När IPD/Svenskt Fastighetsindex presenterade 2015 års mätning av fastighetsbolagen på den svenska marknaden, blev branschens avkastningssiffra, inklusive investeringar och transaktioner, 13,9 procent. Skandia Fastigheter siktar varje år på att slå snittet med över en procent, vilket man 2015 gjorde med sällan skådad råge.

- Mätningen ger oss ett transparent svar på hur vi står oss i jämförelse med de 38 andra stora fastighetsbolagen i Sverige, säger Anders Kupsu, VD. I år konstaterar vi att Skandia Fastigheter gick i mål på 18,7 procents totalavkastning, vilket är nästan fem procent över branschsnittet!

- Den fina avkastningen beror på flera saker, varav ett högkvalitativt och välbalanserat fastighetsbestånd är en och en driven medarbetarstyrka en annan, berättar Kupsu vidare. Vi bedriver en aktiv fastighetsförvaltning, och våra lönsamma fastighetsutvecklingsprojekt utgör också en stor del av den attraktiva totalavkastningen. Vår strategi att äga förvalta och utveckla fastigheter inom både kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter visar sig också vara rätt, då samtliga segment varit med och bidragit till våra fina siffror, avslutar Anders Kupsu.

IPD-mätningen av den svenska fastighetsmarknaden 2015 omfattade 39 fastighetsportföljer till ett sammanlagt värde av ca 587 miljarder kronor. Sett över tidsperspektiv om både tre, fem och tio år ligger Skandia Fastigheter etta i ranking vad gäller IPD/Svenskt Fastighetsindex gentemot branschkollegorna.

Anders Kupsu, VD,
anders.kupsu@skandiafastigheter.se, 070-585 61 85.
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/skandiafastigheter/latest_media

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se