Skandia Fastigheter köper del av Solåsens handelsplats

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2016 14:03 CET

Solåsen är Jönköpings ledande handelsplats, dit många av kommunens över 130 000 invånare vallfärdar för ta del av utbudet butiks- och restaurangutbudet. Från den 1 februari är det Skandia Fastigheter som äger merparten av området.

Skandia Fastigheter förvärvar nu fastigheterna Överblicken 2,6 och 9, om sammanlagt 35 000 kvadratmeter, av Lustgården AB. Förvärvet utgör en betydande del av handelsområdet Solåsen, som ligger i anslutning till det kraftigt expansiva Södra Munksjön i Jönköping.

Stora butiker som XXL, Mediamarkt, K-rauta, Lager 157, Sova, Rusta och Stadium samsas med Leos Lekland och ett antal restauranger. En guldfärgad byggnad med trendig arkitektur innehåller design- och inredningsbutiken Royal Design.

- Jönköpings kommun är starkt växande med över 130 000 invånare, säger Bo Jansson, fastighetschef för bostäder och köpcentrum. Det är därmed också den nionde största arbetsmarknaden i Sverige, vilket i sin tur ger ett bra underlag för oss som nu finns på plats i kommunen.

Skandia Fastigheter äger, utvecklar och förvaltar idag fjorton köpcentrum i Sveriges storstadsregioner. Det senaste halvåret har man förvärvat Tyresö Centrum i Stockholm, Marknaden 2 vid Väla Centrum i Helsingborg, Backaplan i Göteborg och nu även Solåsen i Jönköping.

Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum & Bostäder,
bo.jansson@skandiafastigheter.se, 070-590 84 42
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/skandiafastigheter/latest_media