Skandia Fastigheter köper och utvecklar Backaplan i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2016 02:00 CET

Nu investerar Skandia Fastigheter i handelsfastigheterna Backa 170:1 och Backa 172:1 på Backaplan i Göteborg. Det handlar om ett område med stor potential för att utveckla både bättre shoppingytor och nya bostäder – bara fem minuter från Göteborgs centrum! Säljare är KF Fastigheter.

Göteborgsregionen ser en fortsatt stark tillväxt och passerar år 2017 en miljon invånare. Man befäster därmed rollen som arbetsmarknadsregion två i Sverige, vilket innebär en stark köpkraft och ett stort behov av nya bostäder. Backaplan är ett stadsdels – och cityshoppingcenter, på Hisingen fem minuter från Göteborgs centrum. Skandia Fastigheters nyförvärv ingår som en del av det stora handelsområdet. Backaplan expanderar kraftigt och inom 20 år beräknas en fördubbling av antalet invånare. Nyförvärvet har stor potential av många anledningar:

- Vi gillar Göteborg generellt och Backaplan specifikt med områdets infrastruktur och läge, säger Bo Jansson, fastighetschef för Skandia Fastigheters köpcentrum och bostäder. Här kan vi göra skillnad på riktigt och bygga en ny möteplats och träffpunkt på Hisingen. Vi tittar både på att förnya och utveckla möjligheterna till shopping men har också ambitioner att tillföra stadsdelen en betydande mängd bostäder och andra viktiga samhällsfunktioner.

- Vi i Göteborgs stad är oerhört positiva till Skandia Fastigheters inträde i området. De är en långsiktig aktör i vår region, som vi har ett mycket gott samarbete med sedan tidigare, bland annat när de lyfte Frölunda Torg till det stadsdelscentrum vi ser idag och som de har planer på att utveckla än mer. Nu ser vi fram emot att Skandia Fastigheter långsiktigt medverkar i förädlingen av Backaplan tillsammans med övriga aktörer i området, avslutar Ulf Kamne, ordförande i byggnadsnämnden i Göteborg.

I göteborgsregionen står Skandia Fastigheter, sedan många år, bakom bland annat välkända Frölunda Torg innehållande 200 butiker, omgivet av bostäder, sjukhus, kommunfunktioner och med kollektivtrafik som stannar i hjärtat av anläggningen. Man äger och förvaltar också 2000 lägenheter i Göteborg, och i tillägg planeras framöver en expansion om 50-70.000 kvm butiker och bostäder.

- Vi är mycket nöjda med att sälja till Skandia Fastigheter, som blir en bra partner till oss i arbetet med att förverkliga visionen om att förvandla Backaplan till en modern och grön stadsdel. Den del vi säljer har stor potential då utveckling av både nytt centrum och bostäder skapar en spännande dynamik i området. Vi kommer att fortsätta att utveckla en detaljplan för bostäder för den del av Backaplan (Backa 169:1) som vi behåller, säger Helena Liljedahl, VD för KF Fastigheter.

Skandia Fastigheter tillträder Backa 170:1 och Backa 172:1 i februari 2016. I samband med detta går också startskottet för den långsiktiga förädling och utveckling Skandia Fastigheter avser göra i området.

Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum och Bostäder,
bo.jansson@skandiafastigheter.se, 070-590 84 42.
Helena Liljedahl, VD KF Fastigheter,
helena.liljedahl@kf.se, 070-999 73 00.
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/skandiafastigheter/latest_media

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter på ett sätt som bidrar till ett bättre samhälle. Vid årsskiftet 2014/2015 förvaltade bolaget 118 fastigheter till ett värde av cirka 36 miljarder kronor och med en uthyrbar area om drygt 1,1 miljoner kvadratmeter, inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Dessa är huvudsakligen lokaliserade i de tre storstadsregionerna. 140 medarbetare har uppdraget att leverera en långsiktigt stabil totalavkastning med rimligt risktagande till ägaren Skandia och dess 1,4 miljoner ägare. Välkommen till ett fastighetsbolag som gör skillnad! www.skandiafastigheter.se