Solen ska kyla Väla: Skandia Fastigheter skapar Sveriges största solcellsanläggning

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 01:00 CET

I april anlägger Skandia Fastigheter – ovanpå en sjättedel av Väla Centrums tak – Sveriges största solcellsanläggning. Med hjälp av den kommer solen att försörja Väla Centrums kylanläggningar under sommarhalvåret.

De senaste tre åren har man på Skandia Fastigheters köpcentrum Väla Centrum i Helsingborg sänkt energianvändningen med 25 procent. Målet är att få ner köpcentrumets energianvändning till samma nivåer som ett nybyggt hus.

- Vi har utmanat butikshyresgästerna i Väla Centrum att själva sänka energianvändningen med en energispartävling varje år, säger Fredrik Arvidsson, driftchef på Väla Centrum. Nu har vi skruvat så mycket på detaljerna att vi måste börja ta nya grepp för att komma ner ytterligare. Från maj till september går det åt mycket energi för att hålla nere inomhustemperaturen och under samma period flödar solen över de stora takytorna, säger Arvidsson vidare. Steget till solenergi blir i detta resonemang inte långt!

Solcellerna kommer att läggas som ett lågt sadeltak i öst-västlig riktning, för att fånga så mycket sol som möjligt, samtidigt som vikten och den yta som tas i anspråk minimeras. Sadeltaksvarianten gör att solcellerna blir mindre vindkänsliga än om man ställt dem upp.

- Det blir inte bara en hållbar miljöinvestering utan solcellsanläggningen kommer vi dessutom att kunna räkna hem ekonomiskt på cirka tio år, säger Lars Pellmark, Ansvarig installationer och energiteknik.

- Med vår satsning i Väla Centrum som start, kommer vi nu att titta vidare på huruvida vi ska implementera solcellslösningar även inom det övriga fastighetsbeståndet (kontor, bostäder, samhällsfastigheter och resterande tretton köpcentrum), säger Anders Kupsu, VD.

Fakta

• Sveriges största solcellsanläggning ska pro­ducera lika mycket elenergi som ca 220 villor använder under ett år.
  • Målet är att Väla Centrum (byggt 1974) ska dra lika lite energi som ett nybyggt hus, dvs runt 90 kilowattimmar per kva­dratmeter och år.
  • Idag använder köpcentrumet 112 kilowattimmar och för tre år sedan var den siff­ran 150 kilowattimmar vilken är en besparing på 25%.

Fredrik Arvidsson, Driftchef Väla centrum,
fredrik.arvidsson@skandiafastigheter.se, 072-243 67 05
Lars Pellmark, Ansvarig installationer och energiteknik,
lars.pellmark@skandiafastigheter.se, 070-578 82 12
Anders Kupsu, VD,
anders.kupsu@skandiafastigheter.se, 070-585 61 85.
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04.

Högupplösta bilder finns i Skandia Fastigheters pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/skandiafastigheter/latest_media

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se