Storsatsning på köpcentrumet Frölunda Torg: Så ska fler ta sig in på arbetsmarknaden

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2017 05:00 CEST

I ett nytt och unikt samarbete mellan Frölunda Torg och kommunala aktörer erbjuds personer som är långt ifrån arbetsmarknaden validerad praktik.

Som första köpcentrum i Sverige drar nu Skandia Fastigheters Frölunda Torg tillsammans med CentrumAkademin igång ett pilotprojekt som innebär att man erbjuder validerad praktik för personer som hamnat i utanförskap. Det handlar om personer som bor i närområdet runt Frölunda Torg samt är arbetssökande hos Kompetenscenter Centrum/Väst eller hos Arbetsförmedlingen.

- Det är en fantastiskt möjlighet för våra sökande att komma ut på en arbetsplats och öka sina chanser att få en anställning. Att kunna förbättra sitt cv och skapa ett kontaktnät är en viktig framgångsfaktor när man stått utanför arbetsmarknaden ett tag. Att se det sociala engagemang som handlare och övriga på torget visar känns hoppfullt för framtiden, säger Martina Löfås på Kompetenscenter Centrum/Väst.

Praktiken som erbjuds på Frölunda Torg är en så kallad validerad praktikplats. Det innebär att praktikanten genomgår en process med strukturerad bedömning, värdering och dokumentation. Praktikanterna får ersättning under hela perioden och efter fullföljd praktik (mellan en och tre månader) utfärdas ett kompetensbevis som är arbetsmeriterande och ett bevis på anställningsbarhet. Efter praktiken finns det även möjlighet för butiken att erbjuda personen ett jobb. Allt detta är nu möjligt tack vare samarbetet mellan Kompetenscenter Göteborgs Stad, Arbetsförmedlingen, Skandia Fastigheter/Frölunda Torg, Skandias stiftelse Idéer för livet, samt idéskaparna Stig-Arne Bäckman och Tommy Hedlund.

- Frölunda Torg är inte bara en plats för handel utan också en viktig mötesplats. Vi vill ge tillbaka till stadsdelen och vara en aktiv del i samhället som vi verkar i, säger David Schongin, centrumchef på Frölunda Torg. Med Centrumakademin vill vi prova detta sätt att bidra, genom att få folk till arbete, samtidigt som vi också hjälper våra butiker med rekrytering.

David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg,
david.schongin@skandiafastigheter.se, 073-032 24 42
Martina Löfås, enhetschef för Arbetsmarknad och vuxenutbildning och Göteborgs stad martina.lofas@arbvux.goteborg.se, 072-856 52 22
Bo Jansson, fastighetschef Köpcentrum och Bostäder,
bo.jansson@skandiafastigheter.se, 070-590 84 42
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04

Högupplösta bilder finns i Frölunda Torgs pressrum på Mynewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/frolunda_torg/latest_media/tag/pressbilder

Om Frölunda Torg

Frölunda Torg innehåller 200 butiker, fördelade på 56 000 kvm. Årligen besöker över 12 miljoner köpcentrumet och dess marknadsledande internationella och svenska kedjor, välkända varumärkesaffärer och små specialbutiker alternativt någon av centrumets många restauranger och caféer. www.frolundatorg.se.

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2016/2017 förvaltade bolaget 127 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 50 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter – i huvudsak lokaliserade till de tre storstadsregionerna. 137 medarbetare arbetar på Skandia Fastigheter, med uppdraget att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,2 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se