Sveavägen 44 vinner Sweden Green Building Award för BREEAM

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 10:32 CEST

I dag har Sweden Green Building Council (SGBC) fattat beslutet att förära Diligentias kontorsfastighet på Sveavägen 44 med det nyinstiftade priset Sweden Green Building Awards för sin kommande miljöcertifiering enligt klassningssystemet BREEAM.

Diligentia gör en nybyggnation av sin stora kontorsfastighet på Sveavägen 44, mitt i Stockholms city. Diligentia miljöcertifierar samtliga ny- och ombyggnationer enligt något av systement Miljöbyggnad eller BREEAM. Nu står det klart att Sveavägen 44 vinner årets Sweden Green Building Award i kategorin Design Stage.

- Att vinna Sweden Greean Building Award är stort för oss och det bekräftar att vi är på rätt väg, säger Björn Åsander. Vi lägger stor vikt vid att föra in viktiga miljöfrågor mycket tidigt i projektet. Nästa steg i BREEAM-processen, som vi nu kavlar upp ärmarna för att bemästra, är Post Construction Stage, avslutar Björn Åsander.

När kontors- och butikshyresgästerna börjar flytta in på Sveavägen 44 under 2014 kommer de kunna glädja sig åt att bedriva sin verksamhet i ett flexibelt och effektivt kontorshus som bidrar till stadens ekologiska mångfald samtidigt som energianvändningen minimerats. Huset ska bli en av Europas mest energieffektiva kontorsfastigheter genom att energianvändningen minskas med över 70 procent! Att vara hyresgäst i ett hus som är BREEAM Excellent-klassat är idag unikt i Sverige.

Björn Åsander, Projektchef, bjorn.asander@diligentia.se, 070-645 25 33.
Markus Pfister, Fastighetschef, markus.pfister@diligentia.se, 070-298 38 99.
Katarina Noré, Kommunikations- och marknadschef, katarina.nore@diligentia.se, 070-944 7204.
Sweden Green Building Councils hemsida: http://www.sgbc.se/

Vi är fastighetsbolaget som tillåter oss själva att ha en samhällsförbättrande strävan. En strävan att få bidra till mer inspirerande miljöer där människor helt enkelt mår bra. Att få bidra till ett samhälle som stimulerar företag att stärka Sverige ur både hållbarhetsperspektiv och genom ökad tillväxt och sysselsättning. Ett samhälle som gör livet lättare för våra sjuka, våra äldre och våra barn. Till hjälp har vi våra fastigheter. Vi har interiörer, exteriörer, miljöer och personal. Vi har innovativa idéer. Vi har den diskreta detaljen i kontorets fönsterbräde och det stora penseldragets skolor. Vi har vår grundtanke: att äga, förvalta och utveckla fastigheter på ett sätt som bidrar till ett bättre samhälle.