Sveriges ledande restauranggrossist etablerar sig på Väla

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2016 10:27 CEST

Axfood Snabbgross etablerar sig på 2 000 kvadratmeter i Väla handelsområde i Helsingborg. Från och med mitten av februari 2017 kommer krögarna i en av Sveriges restaurangtätaste städer äntligen att få en dedikerad grossist på hemmaplan.

- Vår närvaro i Skåne har hittills varit Malmö och Kristianstad. Att vi nu etablerar oss i Helsingborg, som är en av Sveriges restaurangtätaste städer – och dessutom på en av landets starkaste handelsplatser – känns helt naturligt. Här finns inte minst över 200 restauranger som vi kan förenkla vardagen för, säger Irene Waldemarson, VD på Axfood Snabbgross.

Den 2 000 kvadratmeter stora lokalen ligger i en före detta industrifastighet där SKF har huserat sedan byggnaden invigdes. Axfood Snabbgross kommer att hyra den största delen av fastigheten, men det finns yta kvar för en till verksamhet.

- Det känns självklart bra att snabbt kunna ersätta SKF:s gamla lokal med en ny hyresgäst, och extra roligt att komplettera handelsområdet med en för oss ny typ av verksamhet med stark efterfrågan. I anslutning till Axfood Snabbgross lokal finns även en ledig yta om 800 kvadratmeter, dit vi nu söker rätt hyresgäst som kan stärka upp handelsområdet ytterligare, säger Niklas Blonér, Centrumchef på Väla Centrum.

Niklas Blonér, Centrumchef Väla Centrum, niklas.bloner@skandiafastigheter.se, 070-833 51 51
Irene Waldemarson, VD Axfood Snabbgross, 070-359 93 38 Henrik Ströberg, Marknads- och affärsutvecklingschef Axfood Snabbgross, 072-734 09 85

Om Axfood Snabbgross
Axfood Snabbgross är Sveriges ledande restauranggrossist, med ett brett sortiment av råvaror och utrustning till restaurang, fastfood och café. Sortimentet består av cirka 13 000 artiklar. Företaget finns representerat med 22 butiker runt om i Sverige och erbjuder även distribution vid köp via e-handel.

Skandia Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar fastigheter inom segmenten kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Vid årsskiftet 2015/2016 förvaltade bolaget 117 fastigheter till ett sammanlagt värde av cirka 43,2 miljarder kronor och med en uthyrbar area om 1,2 miljoner kvadratmeter. Fastighetsbeståndet finns i huvudsak i de tre storstadsregionerna och har 135 medarbetare som arbetar för att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se