Zara storsatsar i Skåne och väljer Väla Centrum för ny butik

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2012 11:25 CET

Nu står det klart att den spanska modekedjan Zara öppnar butik i Diligentias Väla Centrum, lagom till sommarsäsongen. Med Zara som hyresgäst fullbordas utbudet i Väla Centrum. Till sommaren har ett av Sveriges största köpcentrum vuxit från 20 000 kvm till 70 000 kvm med 180 butiker. Diligentias satsning ger regionen totalt sett ca 700 nya arbetstillfällen.

Zara, med 1700 butiker i 78 länder, har nu valt Väla Centrum som sin nästa destination. Vid entré 2 öppnar de till försommaren en 1600 kvadratmeter stor butik med hög internationell modegrad. Butikskonceptet blir Zaras allra senaste och mest påkostade. I dagsläget finns liknande butiker endast i Sidney, Australien och Westfield Stratford i London. Och snart alltså även i Väla!

- Zara är en av de butiker som våra kunder starkt har efterfrågat, berättar Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum. Diskussioner har pågått en tid och vi är nu mycket glada att kunna dela med oss av nyheten.

- Det skrivs om dåliga tider i detaljhandeln, men med Väla bevisar vi att väl genomförda projekt blir bra oavsett konjunktur. Vi genomför uthyrningar löpande och det är kö för att få en butikslokal hos oss, säger Jenny Nilsson, projektutvecklare på Diligentia Köpcentrum.

Den 23 februari inviger Väla Centrum den fjärde och sista stora etappen i ombyggnationen. Ytterligare femton butiker slår då upp sina portar: Lekia, Deichmann, Game, Granit, J Lindeberg, Iems, Life, Organza, Party Land, Scent of Beauty, Skopunkten, Solo, Ticket, Brothers, Sisters och Pagelle.

Niklas Blonér, Centrumchef Väla Centrum, niklas.bloner@diligentia.se, 0708-33 51 51.
Bo Jansson, Fastighetschef Köpcentrum Diligentia, bo.jansson@diligentia.se, 070-590 84 42.
Katarina Noré, Kommunikations- och marknadschef, katarina.nore@diligentia.se, 08-573 655 90.

35 000 människor arbetar i kontor där vi står för värdskapet. 1 300 000 unika kunder besöker de köpcentrum vi driver. 6 000 personer arbetar dessutom där. 20 000 människor bor i våra lägenheter. 1 200 000 försäkringstagare i Skandia Liv tillförs den avkastning vi ger. För att vara ett fastighetsbolag med 150 anställda påverkar vi många människor. Vårt viktiga uppdrag är att göra mer än var fjärde svensk nöjd. Eller ännu hellre: nöjdare.