En hundgård ger hunden stor frihet om den används på rätt sätt.

När passar en hundgård?

Hundgårdar väcker många känslor, och är för en del ett sätt att ge hunden frihet medan andra tycker att hundgården är förvaring. Hur ska man egentligen använda en hundgård, när passar det bra och vad behöver du tänka på vad gäller placeringen? Jonas på Skandinaviska Områdesskydd i Göteborg reder ut begreppen.

- Du ska aldrig lämna din hund ensam hela dagen, oavsett om det är i en hundgård eller hemma i huset. Men många hundar tycker om att vara ute, och med en hundgård kan de få frisk luft, extra motion och stimulans under stunder när du inte kan ge dem uppmärksamhet, säger Jonas.

Hunden är ett flockdjur som tycker om sällskap och att ha uppsikt över vad som händer. Har du flera hundar är en hundgård en bra plats för lek och sällskap där inga koppel behövs. Men det är viktigt att tänka på var du placerar din hundgård.

-Först och främst: kan du ha hundgården på framsidan av huset så tycker jag att du ska ha det. Hundar tycker om att ha koll och kan bli väldigt frustrerade och skälla om de bara kan höra och inte se saker som pågår. Sedan behöver du också tänka igenom hur solen ligger på platsen, säger Jonas.

Placera hundgården rätt

Placeringen av hundgården är viktig. Söderläge är bra under stora delar av året men kan bli alldeles för hett under sommaren och då behövs ordentliga solskydd. Österläge har fördelen att platsen värms av solen på morgonen men blir svalare på eftermiddagen. Det viktigaste är att det finns plats i såväl sol som skugga i hundgården, och att det finns ett inomhusrum eller en hundkoja i anslutning till gården. Jordbruksverket har tydliga rekommendationer om hur en hundgård bör utformas och hur stor den bör vara för olika raser.

Det är också bra att tänka igenom hundgårdens underlag lite extra. Visst kan du ställa hundgården direkt på gräsmattan, men det betyder också att rymningsbenägna eller grävsugna hundar lätt kan ta sig ut. Lättbetong är ett bra och hållbart material, gärna med grus. Det är vanligt att placera hundgården på tryckimpregnerat virke, men om hunden kissar i hundgården kan hållbarheten påverkas av det.

Hundgård för kennelverksamhet

Skandinaviska Områdesskydd har utvecklat hundgårdar i många år och ser hur populariteten ökar. I den egna webbutiken finns tre olika modeller av hundgårdar.

-Vi har hundgårdar som passar både småhundar och kennelverksamheter. Hundgårdarna passar när du har brukshundar som behöver vara ute mycket, eller när du har en hund som du vill ska kunna vara ute några timmar om dagen. Rätt använd så är hundgården en stor tillgång, säger Jonas.