​Skåne Stadsmission öppnar ny tandläkarmottagning

Idag slår Skåne Stadsmission upp dörrarna till sin nya tandläkarmottagning.
– Vi vet att behovet är stort, så det känns bra att vi äntligen kan öppna, säger Ann Norén, enhetschef för Stadsmissionshälsan.

Till tandläkarmottagningen kan människor som lever i hemlöshet och utsatthet vända sig för akut tandvård och enklare behandling, men också för att få vägledning för att kunna få rätt vård inom den offentliga tandvården.

Tandläkarmottagningen, som under en period hållits stängd för renovering, drivs i ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Region Skåne. Malmö-Triangelns Rotaryklubb och Malmö-Limhamns Rotaryklubb har bidragit med pengar till röntgenutrustning, och bidrar också löpande med medel som gör det möjligt att driva mottagningen. Privata företag har också bidragit med material till och installation av utrustning på mottagningen.

Tandläkarna Minh Le och Jamie Punja arbetar på mottagningen.

– Många har det svårt, både med att ha råd med tandvård och att hitta rätt. Även om man har rätt att få viss behandling bekostad av socialtjänsten kan det vara ganska omständligt. Där kan vi bidra med akut tandvård men också kunskap och stöd, säger Minh Le.

Tack till Rotaryklubbarna Malmö-Triangeln och Malmö-Limhamn, Ivoclar Vivadent AB, Almasoft AB, Cliniclands, KaVo Scandinavia, DAB Dental AB och Sunstar Sweden.

Presskontakt:
Emilia Johansson, kommunikatör, tel: 0766-471516

• Sociala frågor, allmänt

• hemlöshet

• Skåne

Skåne Stadsmission arbetar med människor som befinner sig i svåra livssituationer. Många är hemlösa men även andra personer som befinner sig i utsatta situationer söker sig till oss för att få hjälp och stöd. Vårt mål är att bemöta varje person med respekt och medmänsklighet och samtidigt verka för en positiv förändring.

Eva Emmelin

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation, media 0766-47 15 25