Vi startar onlineförsäljning med karantänerbjudande

Skåne Stadsmission drar igång onlineförsäljning av second hand-kläder i liten skala. För att möta den minskade försäljningen på grund av Coronaviruset kommer Stadsmissionen Second Hand i Malmö att sälja utvalda varor via Instagram Stories. Tillsammans med Malmö FF erbjuds gratis hemkörning till malmöbor som ingår i någon riskgrupp eller sitter i karantän.

– Intäkterna från vår försäljning bidrar till vårt arbete för människor i hemlöshet och utsatthet. Därför är det viktigt för oss att fortsätta sälja varor även nu när människor undviker att gå i butiker, säger Matilda Jägerdén, tillförordnad enhetschef för Stadsmissionen Second hand i Skåne.

Den som vill göra unika och klimatsmarta fynd gör alltså bäst i att följa @stadsmissionensecondhand_040 på Instagram eftersom utvalda varor läggs upp för försäljning i Instagram stories där den som vill köpa skickar ett direktmeddelande och sedan swishar betalning.

Kunderna kan välja att mot fraktavgift få sakerna hemskickade, eller att hämta dem i butik.

– Det här är ett sätt för oss att anpassa oss efter situationen, men också ett spännande försök eftersom vi är mitt uppe i arbetet med att utveckla e-handel, säger Matilda Jägerdén.

MFF kör hem till riskgrupper och människor i karantän

För att minska risken för smittspridning kommer stadsmissionen i samarbete med Malmö FF att erbjuda gratis hemkörning inom Malmö, till personer som på grund av att de sitter i karantän eller ingår i någon riskgrupp inte kan hämta sina varor.

– Vi på Malmö FF bestämde oss tidigt för att på olika sätt bidra till stadsmissionens arbete för människor i utsatthet. Hemkörning är något som vi enkelt kan hjälpa till med, samtidigt som vi då kan bidra till att människor håller sig hemma om de har sjukdomssymtom eller ingår i någon riskgrupp, säger Karin Heri, ansvarig MFF i Samhället.

• Mode

• Skåne

Skåne Stadsmission arbetar med människor som befinner sig i svåra livssituationer. Många är hemlösa men även andra personer som befinner sig i utsatta situationer söker sig till oss för att få hjälp och stöd. Vårt mål är att bemöta varje person med respekt och medmänsklighet och samtidigt verka för en positiv förändring.

Här kan du läsa mer om hur du kan hjälpa oss i Coronatider.

Eva Emmelin

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation, media 0766-47 15 25