Carl-Jan Granqvist tror på Skånemejeriers samarbete med Lactalis

Carl-Jan Granqvist tror på Skånemejeriers samarbete med Lactalis

Mat- och vinkännaren Carl-Jan Granqvist tror att ett eventuellt samarbete med mejerigruppen Lactalis kan utveckla Skånemejeriers varumärken, i synnerhet ostarna.
– Franska mattillverkare har generellt sett en väldigt stark känsla för sinnesupplevelser och har en enorm matkunskap, säger Carl-Jan Granqvist.

Carl-Jan Granqvist, en av Nordens främste gastronomer och vinkännare, blev som många andra överraskad när Skånemejerier presenterade samarbetsplanerna med mejerigruppen Lactalis.
– Jag blev förstås besviken över att det är ännu en bondeorganisation som inte orkar stå på egna ben.
– Men det är bra att det är ett franskt bolag som i så fall går in som ägare till Skånemejerier. De flesta andra stora livsmedelsföretagen är bara intresserade av kvantitet och pengar, de verkar inte intresserade av mat.

Carl-Jan Granqvist samarbetar sedan flera år med Skånemejerier och de lagrade ostarna Allerum. Deras sortiment är unikt, menar Carl-Jan Granqvist.
– Allerum är den enda osten som är lagrad över 12 månader, upp till 24 månader. Det är en produkt som därför kan ha många olika uttryck.

– Jag känner till Lactalis och andra stora franska osttillverkare och jag har sett vilken stolthet det finns i deras organisationer över deras produkter. Franska mattillverkare har generellt sett en väldigt stark känsla för sinnesupplevelser och har en enorm matkunskap.

– Man kan till exempel titta på hur de arbetar med utvecklingen av sina produkter. De vänder sig inte bara till en konsumentpanel, utan de vänder sig till de kritiska kunderna, som ger hård och konstruktiv kritik. Det skapar produkter med oerhört hög kvalitet, som dessutom är internationellt gångbara, säger Carl-Jan Granqvist.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.