Semifinal i Årets Kock i Malmö 22 oktober

Den 22 oktober tävlar 12 kockar från södra och västra Sverige om finalplatserna i det svenska mästerskapet i professionell matlagning - Årets Kock 2005. Årets Kock är Sveriges mest prestigefyllda kocktävling där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj. Startfältet visar att Malmö är en stark gastronomisk region. Två av semifinalisterna kommer från Malmö, två från Helsingborg, en från Skanör och en från Löderup. I år lämnade 132 kockar bidrag till Årets Kock 2005. Juryn har valt ut totalt 24 kockar som går till två semifinaler. Dessa hålls i Malmö den 22 oktober och i Karlstad den 26 oktober. Uppdraget var att komponera ett recept på en varmrätt baserad på reninnanlår i valfri form med minst en mejeriprodukt och fritt antal tillbehör. Det är detta recept som ska tillagas och bedömas på semifinalerna. Semifinalisterna som tävlar i Malmö är: Daniel Pembert, Kramer Gastronomi, Malmö, Ebbe Vollmer, Restaurang Bloom, Malmö, Anders Martinsson, Lagmark Gastronomi, Helsingborg, Anders Paulsson, Restaurang OZ emellan, Helsingborg, Martin Hansen, Skanör Gästgifvaregård, Skanör, Håkan Olsson, Mötesplats Österlen, Löderup, Andreas Rolk, Restaurang Fond, Göteborg, Daniel Rolk, Restaurang Fond, Göteborg, Christian Moborg, Restaurang 28+, Göteborg, Karin Andersson, Trädgår´n, Göteborg, Marcus Westerlund, Sjömagasinet, Göteborg, Simon Lundén, Swea Hof Restaurang & Bar, Göteborg. Semifinalen i Malmö hålls på Jörgen Kocksgymnasiet. Första starttid är klockan 10.00 och dagen avslutas med prisutdelning cirka klockan 14.45. Fyra semifinalvinnare, två från varje semifinal, går direkt vidare till finalen. Övriga finalister väljs ut av juryn när båda semifinalerna är avslutade. Totalt kvalificerar sig sex personer till finalen i Stockholm den 10 februari 2005. I juryn som valde ut semifinalisterna ingick Gert Klötzke, (ordf.), Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred, Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Anders Dahlbom, Årets Kock 1993, Trädgår´n, Göteborg, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla samt Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm. För ytterligare information: Gert Klötzke, juryns ordförande, Årets Kock 1986, mobil: 0705-60 19 52 Hanna Halpern, general, Årets Kock, 0705-55 82 82 Kristofer Nilsson, presschef, Årets Kock, mobil: 0702-46 61 97 Lotta Törner, Informationsdirektör, Skånemejerier, 040-31 39 00 Om du som representerar press vill bevaka tävlingen, var vänlig och anmäl dig till Josefin Johansson, tel 040-31 39 10, epost josefin.johansson@skanemejerier.se, senast den 20 oktober. Ange i din anmälan vilket media du representerar. Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockar. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.