Sjuor från Tidaholm vann klassresa – får träffa PSG! Arbete för sunda vanor och rörelseglädje tar klassen till Paris

Klass 7F på Hökensåsskolan i Tidaholm har av en enig jury valts ut som förstapristagare i tävlingen ”Vinn en klassresa till Paris”. Klassen deltog i Skoljoggen tidigare i år och använder
I Feel Good från Skånemejerier; ett undervisningsmaterial om rörelse, kost, sinnen och sömn.

– Det är otroligt kul att vi har vunnit, säger Fredrik Bäck som är idrottslärare och klassföreståndare
för 7F. Vilken grej för de här ungdomarna; att få åka till Paris!

– Eleverna arbetar tillsammans med motivation och har själva satt upp konkreta enkla mål för hälsan, som att äta mer grönsaker från salladsbuffén, gå och lägga sig tidigare och att gå ett varv runt skolan varje dag. Med sin positiva energi blir det naturligt att de även inspirerar andra, tror Fredrik Bäck.

Delmomenten i tävlingen där de fem pristagarna nu utsetts var att medverka i Skoljoggen, att aktivt använda undervisningsmaterialet från Skånemejerier och att i en kort text skriva om sitt hälsoarbete.
Klass 7F på Hökensåsskolan får åka till Paris och se Paris Saint-Germain spela på hemmaplan,
följande fyra klasser får ett inspirerande skolbesök av en idrottsprofil:

Zederlundsskolan, klass 7A, Motala; Bagarmossens skola, klass 9:1, Stockholm;
S.t Jörgens skola, klass 6, Helsingborg; Fenestra, klass 5, Billdal.

Tävlingen är ett led i Skånemejeriers satsning för att inspirera unga människor till en sundare livsstil.
I Feel Good tar ett helhetsgrepp kring hälsan och sätter matvanor, rörelseglädje, sömn och sinnen i fokus. Skolan och förebilder från idrottsvärlden är viktiga förmedlare av kunskap och inspiration kring en aktiv och hälsosam livsstil.

– Resan blir ett fantastiskt äventyr för klassen! Det är verkligen kul att vi tillsammans med Skånemejerier kan uppmuntra skolor att jobba med hälsa, säger Skolidrottsförbundets Torbjörn Lundin.

Samarbetet mellan Skånemejerier och Skolidrottsförbundet knyter på ett naturligt sätt ihop matvanor, rörelseglädje och hälsa hos barn och ungdomar. God hälsa och sunda vanor förbättrar förutsättningarna för trivsel och lärande, och bidrar på många sätt till ökad livskvalitet.

– Vår förhoppning är att vi via I Feel Good kan bidra till ett hälsosamt intresse för livsstilsfrågor och sunda vanor hos ungdomar i högstadiet och gymnasiet. Tonåringarna är i en fas då det är viktigt att lägga grunden för en god hälsa genom hela livet, säger Caroline Olsson, marknadsdirektör på Skånemejerier.

I I Feel Good visar fyra inspirerande idrottsprofiler vikten av balans och goda vanor kring kost, rörelse, sinnen och sömn – och vilken betydelse de har för resultat och prestation, både vid träning och i tävlingssammanhang.

De klasser som vunnit 2-5:e pris får ett besök av en av I Feel Good-ambassadörerna;

Adriana Janic
Adriana Janic är 18 år och har tränat friidrott sedan hon var åtta. Hon tränar 4-5 pass i veckan i klubben MAI i Malmö, och favoritgrenen är häcklöpning. I juli deltog hon i Junior-VM i Oregon, USA.

Jens Fredricson
Jens Fredricson älskar hästar och att tävla i hoppning. Han har ridit sedan har var sex år gammal och han bestämde sig tidigt för att ägna sig åt hästar på heltid.

Filip Bengtsson
Motocross är meningen med livet enligt Filip Bengtsson, 23 år gammal och Sveriges bästa motocrossförare. Han började köra cross redan som femåring.

PSG – Paris Saint-Germain
Zlatan Ibrahimović och hans lagkompisar Cavani, Thiago, Marco och David är några av spelarna i PSG; Paris Saint-Germain. Redan som småkillar bestämde de sig för att satsa på fotbollen.

Heidi Andersson
Heidi Andersson är dubbel världsmästare i armbrytning efter seger i både vänster och höger arm vid VM i Litauen 2014. Utöver träningen lägger hon mycket tid på att bland annat arrangera Skol-SM i armbrytning.

Fakta: I Feel Good är Skånemejeriers satsning på ungas hälsa och livsstil.
Kost, rörelse, sinnen och sömn är alla lika viktiga delar i den helhet som bidrar till att man mår bra, främjar lärandet och bygger goda vanor för framtiden.

Läs gärna mer på ifeelgood.se
och ladda ner undervisningsmaterialet på www.ifeelgood.se/undervisningsmaterial/

Fakta: Skolidrottsförbundet / Skoljoggen
Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets 1300 skolidrottsföreningar som totalt har ca 150.000.

Skolidrottsförbundet arrangerade tidigare i år den 32:a upplagan av Skoljoggen där en halv miljon elever från fler än 2200 skolor deltog.

www.skolidrott.se

För mer information kontakta:

Caroline Olsson, Marknadsdirektör, Skånemejerier: 040-31 39 05, 070- 20 59 311
e-post: caroline.olsson@skanemejerier.se

Marie Tiljander, Projekt & Digital Manager, Skånemejerier: 040-31 39 23, 0706-90 01 01
e-post: marie.tiljander@skanemejerier.se

Torbjörn Lundin, Svenska Skolidrottsförbundet: 08-699 65 06