Skånemejerier är Årets pådrivare i hållbarhetsfrågor

Skånemejerier är Årets pådrivare i hållbarhetsfrågor

Skånemejerier vinner priset för ”Årets pådrivare” i Sustainable Brand IndexTM 2013, en undersökning bland 9 000 svenskar om vad de tycker om miljöansvar och socialt ansvar hos svenska varumärken.
– Vi är fantastiskt stolta över priset. Det är en bekräftelse på att det vi gör för att förbättra vårt miljöarbete och vårt sociala ansvar också når ut till våra konsumenter, säger Armina Nilsson, miljöansvarig på Skånemejerier.

I motiveringen till priset ”Årets pådrivare” står det bland annat;
”... Det innebär att Skånemejerier enligt vår bedömning är det företag som genom konsekvent kommunikation i alla sina kanaler breddat sitt budskap på bästa sätt. De konsumenter som mottagit budskapet har också bedömt det som positivt. I och med detta har Skånemejerier varit det företag som på bästa sätt drivit hållbarhetsfrågan framåt.”

– För Skånemejerier är det viktigt att hela tiden försöka minimera miljöpåverkan. Det är också viktigt att bidra till samhällsutvecklingen och att ha en bra dialog med våra konsumenter. Via sociala medier har vi en mycket nära kontakt med våra konsumenter. Över 120 000 följer idag vår Facebooksida och vi får hela tiden respons och synpunkter på våra aktiviteter, vilket är väldigt betydelsefullt, säger Björn Sederblad, Skånemejeriers VD.

Sustainable Brand Insight undersöker varje år de största varumärkena på den svenska marknaden. Vi ställer frågor om miljöansvar och socialt ansvarstagande baserat på Förenta Nationernas 10 principer i Global Compact. I Sustainable Brand Index™ 2013 har vi intervjuat ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen bestående av 9000 personer. Detta gjordes via webbenkät under december 2012 och januari 2013.

För mer information kontakta:

Armina Nilsson, miljöansvarig, Skånemejerier, 040-14 27 10