Skånemejerier expanderar i Stockholm

Snart kommer Stockholms mejerihyllor att erbjuda en större mångfald, då betydligt fler produkter från Skånemejerier börjar säljas i huvudstaden. Satsningen är en del av den nya strategi som Skånemejerier nyligen antagit, som bland annat innebär en fördubbling av omsättningen på tre års sikt, från tre till sex miljarder kronor. I Stockholm är siktet inställt på en 20-procentig marknadsandel.

– Stockholmare är medvetna konsumenter som värdesätter ekologiska och lokalproducerade varor och vi har ett brett utbud av lokal mjölk och ekologiska produkter. Därför är vi övertygade om att vi kan ta marknadsandelar i Stockholm, säger Björn Sederblad, Skånemejeriers VD.

Skånemejeriers strategi att vara det svenska alternativet för mjölkbönderna och att sätta lokal mjölk och ursprunget i fokus skördade stora framgångar under 2010. Detta innebär både ett ökat värde på den mjölk som konsumenterna köper och även bland mjölkbönderna själva som kunde glädjas åt ett höjt pris på mjölkråvaran.  Lindahls mejeriprodukter och Östgöta Mjölk ingår sedan i somras i Skånemejerier, vilket ökar bredden i utbudet. Allt fler mjölkbönder väljer också Skånemejerier; vid årsskiftet blev närmare 60 nya mjölkbönder i bland annat Blekinge, Småland och Östergötland medlemmar i Skånemejerier.

– Vi har en tillväxtstrategi som innebär att vi inom tre år ska kunna betala ut ett högt och konkurrenskraftigt avräkningspris till våra ägare, som alla är mjölkbönder. Skånemejeriers vision är att stimulera en fortsatt produktion av svensk mjölk och vårt mål är att bönderna ska få 4 kronor per kilo mjölk, betonar Björn Sederblad.

Mejerimarknaden i Stockholm uppskattas till ett försäljningsvärde på drygt 3 miljarder om året. Skånemejerier har förhoppningar om att nå en marknadsandel på 20 procent under de närmsta tre åren, bland annat genom att öka utbudet av ekologiska mejeriprodukter i Stockholm. Det lilla ekologiska mejeriet Hjordnära utanför Hjo, tillhör Skånemejerier, liksom varumärket Östgöta Mjölk som producerar lokal mjölk från Östergötland. Mejeriet kommer även att i flera butiker än tidigare erbjuda den ohomogeniserade gammaldags mjölken Åsens Lantmjölk.

– Skåne är ett landskap som förknippas med genuina svenska mattraditioner och vi vet att även stockholmare vill köpa våra produkter. Konkurrensen i mejerisektorn har ökat lavinartat de senaste åren på grund av importen från andra länder, främst inom EU.  Vår lansering i Stockholm ger nu konsumenterna större valfrihet att välja svenska mejeriprodukter, konstaterar Björn Sederblad.

För vidare information vänligen kontakta:

Björn Sederblad, VD Skånemejerier, tel: 040- 31 39 26

Ove Konradsson, VD Hjordnära mejeri samt Östgöta Mjölk och ansvarig för Skånemejeriers Stockholmssatsning, mobil: 0708-53 13 25

Per Lundvall, Projektledare för Skånemejeriers expansion i Stockholm, tel: 0706-05 53 58

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.