Skånemejerier visar vägen med ansvarsfullt producerad soja

Skånemejerier visar vägen med ansvarsfullt producerad soja

Världsnaturfonden WWF publicerade på måndagen resultatet för Soy Scorecard. De har utvärderat användningen av ansvarsfullt producerad soja i djurfoder hos 133 europeiska företag. Resultatet visar att Skånemejerier kommer i den högsta kategorin av fem, kallad ”leading the way”. Det innebär att Skånemejerier tillhör de företag som är bäst på att ta ansvar i sin sojaanvändning.

-Skånemejerier placerade sig bra i Soy Scorecard. Jag hoppas det kan inspirera fler mejeriföretag i Europa att satsa på ansvarsfull soja, säger Margareta Renström, sojaexpert på Världsnaturfonden WWF.

Idag är all Skånemejeriers soja certifierad enligt ProTerra eller RTRS.

-Resultatet i Soy Scorecard är en bekräftelse på att vi gör rätt. Framförallt är det viktigt att kunna visa vägen i dessa frågor, säger Armina Nilsson som är hållbarhetschef på Skånemejerier.

Skånemejerier är också en del av Svenska Sojadialogen. Ett samarbete som går ut på att ställa krav på att sojan ska vara certifierad. Sojadialogen täcker idag drygt hälften av den svenska konsumtionen av soja.

Här kan du läsa mer om Skånemejeriers resultat i Soy Scorecard: http://soyscorecard.panda.org/check-the-scores/dairy-manufacturers-processed-foods-companies/skanemejerier

Armina Nilsson
Hållbarhetschef Skånemejerier