Sommarörter – Årets skånska smak på Crème Fraîche Gourmet

Pressmeddelande  •  2012-05-09 08:53 CEST

De friska sommarörterna körvel och gräslök och kryddiga senapsfrön utgör den nya säsongssmaken på Crème Fraîche Gourmet. Sommarörter är härligt fräsch och smakar mycket Skåne, perfekt till sommarfesten men också som mångsidig smaksättare i matlagningen.

Varje vår presenterar Skånemejerier en ny säsongssmak på sin Crème Fraîche Gourmet. Säsongssmaken präglas alltid av det skånska landskapets karaktär, dess natur, befolkning och historia.

– När vi tog fram årets smak Sommarörter hämtade vi bland annat inspiration från Carl von Linnés resa till Skåne. När Linné var här noterade han de många örterna som trivdes på de skånska jordarna, örter som skåningarna tog väl tillvara på i matlagningen.
– Med körveln och dess milda toner av anis, den fräscha gräslöken och kryddiga bruna senapsfrön, har vi skapat en härligt smakrik crème fraiche som passar utmärkt till säsongens bufféer, sallader och grillkvällar, säger Marie Ysberg, kategorichef på Skånemejerier.

Tillsammans med kocken Jesper Nordberg har Skånemejerier tagit fram tips och idéer på sommarmat med Crème Fraîche Gourmet. Jesper Nordberg rekommenderar Crème Fraîche Gourmet Sommarörter bland annat till:

• Krämig pasta med kräftor och purjolök
  • Hemmagjord hamburgare
  • Krispig sommarsallad med parmaskinka och bakad tomat
  • Kryddstekt fläskfilé med grillade grönsaker och färskpotatis
  • Grillad sparris med rökt lax
  • Soppa på färskpotatis och sticklök

Ramslök – Ett kärt återseende

Förra sommaren blev det dundersuccé för säsongssmaken Crème Fraîche Gourmet Ramslök. Ramslökens milda och runda löksmak passade fantastiskt bra till sommarens grillfester. På mångas begäran finns den nu åter i Skånemejeriers sortiment.

Övriga smaker i Skånemejeriers serie Crème Fraîche Gourmet är Kantarell Cognac och Soltorkad Tomat Fetaost.

Inspireras av recept med crème fraiche på www.skanemejerier.se/recept

För mer information kontakta:

Marie Ysberg, kategorichef för Matlagning på Skånemejerier, 040-31 39 04 eller marie.ysberg@skanemejerier.se.

Skånemejerier ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo och Allerum. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår bl. a. dotterbolagen Hjordnära och Lindahls mejeri. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom