Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin, foto: Sara Fredström

Prevention tillbaka på agendan

Just nu drivs två nya projekt inom Vinnovas spetsutlysning för att skapa nationella agendor för visionsdriven hälsa, och båda handlar om livsmedel. Det ena är Livsmedelsakademins projekt Nollvision för undernäring hos äldre, det andra är Nollvsion mot fetma, som också drivs från Skåne. Ytterst handlar det om att använda livsmedel, mat och måltider som prevention mot två av våra stora folksjukdomar som dessutom i viss mån är orsakade av maten.
Jag tycker det är ett tecken i tiden att livsmedel som prevention äntligen är på agendan igen. Vi var ledande på detta i Europa på 90-talet, och ur det kom riktigt tung innovation såsom Proviva och Oatly – två av de produkter och företag som vi fortfarande, nästan 20 år senare framhåller som lysande exempel. Efter 90-talet avstannade utvecklingen, efter att en oerhört rigid lagstiftning kring hälsopåståenden införts på EU-nivå och vi gick tillbaka till det gamla paradigmet att mat är mat och medicin är medicin. Nu vi ser vi emellertid en samhällsutveckling där vi måste hålla ett stort antal människor friska längre. Vi kommer få ett ökande antal äldre som kommer att leva längre. Och vi vill att detta ska vara ett bra och friskt liv, och då är maten en absolut nyckelfaktor. Det är därför som vi nu tittar på ekosystemet kring de äldres måltidssituation. Det behövs innovationer på många nivåer. Så här långt har vi identifierat följande områden där vi behöver jobba; digitalisering, ökad kompetens, måltidsglädje, anpassade produkter, tidig identifiering av de som riskerar undernäring samt hälsoekonomi. Det kan aldrig vara rimligt att en kvarts miljon äldre riskerar att bli, eller är undernärda. Men lägger vi prevention tillbaka på agenda och tallriken kommer vi att kunna uppnå en 0-vision. Det är också ett område för Sverige och Skåne att bli Europaledande på. Låt oss bli ledande i samarbete för måltidsprevention. Detta kan bli en revitalisering, inte bara för små företag och entreprenörer utan också för de stora företagen som vi är så beroende av och varav flera redan är med i detta arbete såsom Findus, Orkla, Oatly och Fazer, med flera på väg in.