Butikskonceptet satsar på producenterna

Butikskonceptet satsar på producenterna

Sveriges bästa butikskoncept kräver ju Sveriges bästa producenter. Under våren satsar därför Livsmedelsakademins butikskoncept ”Smaka på Skåne - närproducerat och noga utvalt” på att kompetenshöja de producenter som ingår i konceptet. Detta är en del av den nya utvecklingsplan som nyligen spikats.

Butikskonceptet ”Smaka på Skåne – Närproducerat och noga utvalt” firar i år 5 år. Sedan 2011 har konceptet växt från 6 till 40 butiker och det inkluderar idag 190 producenter. Denna utveckling ska fortsätta under den kommande 5-årsperioden.

– Vi vill så klart att fler butiker inser värdet av att exponera den skånska maten och målet enligt vår utvecklingsplan är att dubblera antalet försäljningsställen till 80 stycken. Vi ser exempelvis att ännu fler högkvalitativa gårds- och delikatessbutiker ska kunna gå med i nätverket, säger Anna Eklund, projektledare för butikskonceptet.

Butikskonceptet har hittills varit en stor framgångssaga och har gynnat både konsumenter, butikerna och producenterna.

– Jag har fått beställningar från handlare, som jag aldrig fått kontakt med annars, för att de hittat oss genom Smaka på Skånes butikskoncept. Så för oss är konceptet jättebra, säger Lena Andersson, Bondens Bästa i Svalöv, som säljer kött och charkuterier.

Under de första 5 åren har en fantastisk försäljningsutveckling av närproducerat i Skåne ägt rum. Många småskaliga mathantverkare har kunnat satsa mer helhjärtat på sitt företagande, men att växa inte alltid är okomplicerat.

– Det är lätt att gå fel. Ibland kan det vara svårt att veta vilka marknadsinvesteringar som faktiskt öppnar dörrar till merförsäljning, och vilka som bara tar musten ur en. Därför väljer vi nu i vår att inom ramen för butikskonceptet satsa lite extra på att kompetenshöja våra skånska producenter i marknadskunskap, berättar Anna Eklund

Under våren arrangerar Smaka på Skåne och Livsmedelsakademin kursdagar för skånska producenter, med start den 16 mars på Öveds Kloster. Fokus är ökad marknadskunskap för att få till en fortsatt stark och stabil ökning av försäljningen av närproducerat. Utöver kompetensutveckling kring t.ex. prissättning, livsmedelscertifiering och storytelling, kommer producenterna även att erbjudas speeddejting med handeln och butiksvandringarför verklig marknadsnära kunskapsöverföring.

– Det känns jättebra att vi har fått medel för att göra denna satsning och jag ser fram emot att framöver kunna möta ännu vassare producenter ute i de skånska butikerna, avslutar Anna Eklund.

Inbjudan till den 16 mars på Öveds Kloster

Småskaliga matproducenter och handlare i Skåne hälsas välkomna till en fullspäckad dag.
Läs mer och anmäl dig!

Om butikskonceptet ”Smaka på Skåne: Närproducerat och noga utvalt”

”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”, är en satsning på det skånska mathantverket i skånska butiker. Bakom satsningen står Livsmedelsakademin och det nätverk av lokalt engagerade handlare som har varit med i utformningen av konceptet. Om du ser symbolen ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt” intill en vara i butiken kan du med andra ord vara säker på att du får en närproducerad produkt av hög kvalitet.

I den nya utvecklingsplanen som sträcker sig 5 år framåt har ytterligare sex utvecklingsområden för butikskonceptet identifierats. Det handlar bland annat om att hantera hållbarhet inom konceptets ramar och hur vi innovativt möter digitaliseringen. Läs mer här.

Vårens kompetensutveckling är delfinansierad med EU-medel via Länsstyrelsen i Skåne.

Skärmavbild 2016-02-23 kl. 11.41.08