Första kullen mathantverkare utexamineras

Första kullen mathantverkare utexamineras

Småskalig livsmedelsförädling med entreprenörskap är en heltidsutbildning på 40 veckor som ges på Folkuniversitet i Kristianstad som startade i höstas. Nu utexamineras den
första kullen mathantverkare. Sista anökningsdatum för nästa kull är den 15 maj 2013.

Livsmedelsakademin var en av initiativtagarna och Smaka på Skånes verksamhetsledare Jannie Vestergaard sitter med i styrgruppen som har utformat upplägget.Utbildningen innehåller kurser i bland annat entreprenörskap, livsmedelshygien, kvalitet, marknadsföring och framför allt i olika typer av mathantverk. De femton studenterna i klassen har under året fått besöka flera företag runt om i Skåne för att lära sig mer om mathantverk inom fisk, kött, bär, grönsaker, bageri och
mejeri.

Jenny Neikell startade eget under utbildningens gång. Utbildningen innehöll bland annat en en veckas
praktik, för Jenny Neikell hos en mjölksyrare i Dalarna och i sex veckor på Hallongården utanför Trelleborg.
– Det har varit väldigt lärorikt att få ta del av hur de arbetar. Praktiken har gett svar på många av mina funderingar och gett mig värdefulla kontakter.

Fakta om Småskalig livsmedelsförädling med entreprenörskap

Utbildningen hjälper till att få nya företagare, med högre kunskap och större kontaktnät. Dessutom hjälper utbildningen till att få en levande landsbygd, i ett Skåne som i allt större omfattning har besöksnäringen som stor inkomstkälla.

För att gå utbildningen behöver man inte ha en redan existerande verksamhet eller lantbruk. Utbildningen vänder sig till alla som vill ha en framtid inom den småskaliga livsmedelsförädlingen.

Utbildningen är berättigad till studiestöd från CSN.

Sista ansökningsdatum: 2013-05-15

Utbildningsstart: Sista veckan i augusti 2013
Behörighet: Genomgången gymnasieskola eller
motsvarande, samt minst 3 års arbetslivserfarenhet
Omfattning: 200 Yh-poäng, 1 år

Studietakt: Heltid, deldistans
Antal platser: 20
Antal veckor
LIA: 7
Efter utbildningen kan du arbeta som: mathantverkare, livsmedelsförädlare, egenföretagare, entreprenör.