INBJUDAN Kom och lyssna till Livsmedelsakademin under Almedalsveckan 2012

INBJUDAN Kom och lyssna till Livsmedelsakademin under Almedalsveckan 2012

På måndag startar Almedalsveckan i Visby på Gotland.  Den i särklass viktigaste mötesplatsen för alla aktörer som arbetar med och för offentliga sektorn.

Livsmedelsakademin finns på plats i Öresundshuset (Donners plats, Hästgatan 1 i Visby) med ett antal aktiviteter och är med när livsmedel, måltidsupplevelser och forskning diskuteras. Kom och lyssna, diskutera och bidra till de olika projekt vi har på gång för att sätta Skåne och Sverige på kartan när det gäller livsmedels- och måltidsutveckling!

Redan nu kan du få några smakbitar om vad Livsmedelsakademin bjuder på under Almedalsveckan.
Se vår film om Måltidsglädje. Måltidsglädje sätter en ny norm för offentliga måltider i Sverige och skapar måltider som du själv skulle vilja ha dem när du blir äldre!

Att personer med tugg- och sväljsvårigheter ska kunna njuta av en vacker maträtt tycker Roy Blad är en självklarhet. Roys fantastiska patéer skapar verkligen måltidsglädje!

Inspireras av klippet från Good Food Fair 2012. En mötesplats där inköpare från offentlig sektor, producenter och politiker möttes, bytte erfarenheter och provade mat.

I maj hölls den första Matvandringen i Smaka på Skånes regi. Kocken Andreas Larsson plockade fram skånska råvaror och produkter på ICA Malmborgs Mobilia och visade hur dessa kunde tillagas. Sen blev det provsmakning!

Måndag 2/7 kl 11-13
En ny norm för måltider i offentlig regi och för hur vi handlar närproducerat
Redan på måndagen den 2 juli drar vi igång med ett lunchseminarium i Öresundshuset. Då berättar vi om vår verksamhet inom både Måltidsglädje på Sjukhus och Måltidsglädje för Äldre och bjuder på smakprov förstås! Vi visar upp vårt unika butikskoncept för Närproducerat och Noga Utvalt som finns i livsmedelsbutiker över hela Skåne. Vellinge Kommun kommer och berättar om hur de arbetar med oss för att skapa bättre måltider för äldre. Och en av våra företagspartners, Findus, finns också på plats.

Onsdag 4/7 kl 11-13
Var finns norra Europas bästa matregion 2025?
Betydelsen av mat ökar och visionen om god mat, god djurhållning och upplevelser i världsklass ligger i tiden. Hur blir Öresundsregionen norra Europas bästa matregion 2025? Hur handlar vi mer ekologiskt och lokalodlat? Kom på samtal om Öresundsregionen som nyckeln till visionen om Matlandet Sverige. Medverkar gör Katarina Erlingson, regionråd (C) i Region Skåne och ordförande i Livsmedelsakademins Poltikernätverk och Landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Kockar från Livsmedelsakademins nätverk har satt samman en smaklig skånsk lunchtallrik.

Torsdag 5/7 kl 15-16.30
Hur starkt blir det framtida Forskningssverige?
Röster höjs om att Sverige som forskningsnation halkar efter. Om det är så, tappar Sverige konkurrenskraft inom kunskapsintensiv verksamhet generellt, eller handlar det om en branschspecifik nedgång? Vad görs och vad kan man göra på lokal/regional nivå respektive på nationell nivå? Vilken roll spelar samverkan i Öresundsregionen för styrkan i såväl Forskningssverige som i Forskningsdanmark?  Paneldebatt, där Livsmedelsakademins VD Lotta Törner deltar, om det framtida Forskningssverige med politiker från nationell och regional nivå, med branschföreträdare och representanter från akademin.

För ytterligare information, kontakta:
Lotta Törner, VD Livsmedelsakademin. Tel: 070-580 59 09.
E-post: lotta.torner@livsmedelsakademin.se