Pressinbjudan: Tillsammans gör vi Skåne till en stark kulinarisk region

Pressinbjudan: Tillsammans gör vi Skåne till en stark kulinarisk region

Hur ser egentligen det kulinariska Skåne ut och hur kan vi tillsammans utveckla Skåne till en stark kulinarisk destination som står sig ute i världen? På torsdag arrangerar Smaka på Skåne en heldag med seminarier och workshops för mat- och måltidsbranschen, tillsammans med TransforMat och Centrum för Innovativa Drycker.

Dagens två huvudteman är kulinariska regioner och kulinarisk turism. Vi blickar in i framtiden och möter utmaningar och möjligheter. Dagen är också en mötesplats för alla inom mat- och måltidsbranschen i Skåne. Här möts handel, restauranger, producenter, organisationer, nätverk och andra aktörer. Kom och mingla!

Tid och plats: 13 november kl 9.00 - 16.30 på Krinova Science Park, Kristianstad.

Press är välkomna att delta under hela dagen. Anmäl er genom att skicka ett mejl till Cecilia Franck, kommunikationsansvarig, cecilia.franck@livsmedelsakademin.se.

Ur programmet: Gastronomiska samtal – Utveckling av kulinarisk turism – Kulinariska regioner på nationell och regional nivå – Livsmedelsexport – Skånsk äpplemusts terroir

Förutom det nationella och regionala perspektivet får vi också kunskap och erfarenheter från Danmark och Lettland.

Workshops: Bli smart på sociala medier – Inspirerande exponering – Terroir i praktiken – Export – Undanröja hinder för småskaliga livsmedelsföretag – Utveckling av kulinarisk turism med flera

Lunch – skånsk street food, mingel och minimässa – möt skånska producenter och smaka lokal mat.

Dagen arrangeras av Smaka på Skåne, TransforMAT och Centrum för Innovativa Drycker i samarbete med Regional Matkultur Skåne.  Dagen delfinansieras av arrangörerna via EU-medel från Länsstyrelsen i Skåne län.

Dagens talare:

Jannie Vestergaard, Smaka på Skåne/Livsmedelsakademin
Jannie är sedan 2013 verksamhetsledare på Smaka på Skåne, ett verksamhetsområde inom Livsmedelsakademin. Jannie är i grunden sensoriker, examinerad vid Köpenhamns universitet och har mångårig erfarenhet av mat-och måltidsutveckling i Norden. www.smakapaskane.se, www.facebook.com/smakapaskane

Hannes van Lunteren, TransforMat
Hannes är affärsutvecklare på TransforMat. Han är i grunden sommelier och har lång erfarenhet från vin-och spritbranschen. Han har arbetat med både mindre svenska företag och internationellt och även drivit egna företag. www.krinova.se/transformat

Kimmo Rumpunen, Centrum för Innovativa Drycker
Kimmo är forskare och projektledare för Centrum för Innovativa Drycker, en universitetsnära resurs vid SLU Balsgård för dig som bedriver eller vill utveckla kommersiell verksamhet kring drycker. Kimmo har lång erfarenhet av växtförädling och utsågs 2014 till Årets hortonom.
www.innovativadrycker.slu.se

Niclas Fjellström, Regional Matkultur
Niclas är Europakoordinator på Regional Matkultur. Regional Matkultur är ett europeiskt nätverk med 32 medlemsregioner och över 1200 medlemmar. I Skåne är drygt 50 restauranger och producenter medlemmar. Knytkalaset är ett årligen återkommande arrangemang som nu är en del av temadagen. www.culinary-heritage.com

Hans Naess, Gastronomiska Samtal
Hans är verksamhetsledare för och initiativtagare till Gastronomiska Samtal. Gastronomiska samtal arrangerar årligen ett forum för matbranschen samt Matverk, en produktutvecklingstävling med syfte att skapa moderna matprodukter. Hedersordförande i Gastronomiska Samtal är Mathias Dahlgren. www.gastronomiskasamtal.se

Anna Hegethorn, Jordbruksverket
Anna är projektledare på Jordbruksverket och arbetar med projektet Gastronomiska Regioner.
www.jordbruksverket.se

Louise Andersson, Länsstyrelsen Skåne
Louise är projektledare för Landskapsobservatorium – för ökad kunskap och dialog mellan landskapets aktörer. Louise är landskapsarkitekten som även gör sitt eget smör.
www.landskapsobservatorium.se

Lasse Solheim, Viventes
Viventes arbetar med att utveckla olika koncept inom terroir och upplevelser i jordbruks- och livsmedelssektorn i Danmark. Lasse har arbetat både i Danmark och internationellt.
www.viventes.dk, www.danskterroir.dk

Charlotte Fogde Andreasson, Tourism in Skåne
Charlotte är senior projektledare på Tourism in Skåne. Hon har mångårig erfarenhet av turismbranschen i Skåne, bland annat som turistchef och näringslivschef i Hässleholms Kommun. Charlotte arbetar med nätverk och förankring lokalt i regionen och med utveckling av en handlingsplan för mat-och dryckesturism i Skåne. www.visitskane.com, www.tourisminskane.com

Juta Bubina, Latgale, Lettland
Juta är nätverkskoordinator för Regional Matkultur i Latgale, sydöstra Lettland. Här har man aktivt arbetat med nätverk och samarbeten. www.culinary-heritage.com

För mer information om våra workshops och fullständigt program med hållpunkter ladda ner bifogad bilaga.

För frågor om temadagen vänligen kontakta:

Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne, 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se