Sju klusterinitiativ använder öppen innovation för att lösa branschutmaningar

Sju klusterinitiativ använder öppen innovation för att lösa branschutmaningar

Inför Skåne Food Innovation Week, den 1 till 5 juni, samverkar Skånes sju stora klusterinitiativ genom att dela med sig av identifierade utmaningar inom respektive bransch på den öppna innovationsplattformen OpenUp.

Hur borde framtidens skolmåltid vara? Hur utformar vi smart logistik för framtidens hållbara städer? Och hur kan man bäst använda spillvärme? Det är några av de frågeställningar som Skånes klusterinitiativ arbetar med att besvara. Inför Skåne Innovation Week tar klustren hjälp av öppen innovation för att få nya idéer.

– OpenUp är en digital plattform som Packbridge och Livsmedelsakademin utvecklat för att utbyta idéer och lösa utmaningar inom livsmedels- och förpackningsbranschen. Nu testar vi att öppna upp gemenskapen och låta fler klusterinitiativ dela sina utmaningar, säger Amanda Magnusson, projektledare på Livsmedelsakademin.

Klusterinitiativen som deltar är Packbridge, Mobile Heights, Sustainable Business Hub, Media Evolution, Resilient Regions Association, Logistik for Tomorrow och Livsmedelsakademin.

– Vem som helst kan dela med sig av sina idéer för att hjälpa till att lösa utmaningarna, säger Johan Mårtensson, projektledare på Packbridge.

För de som delar sina idéer ges möjligheten till exponering och uppmärksamhet från världsledande företag och dessutom finns det en total prispott på 12 000 kronor. Alla utmaningar finns tillgängliga på OpenUp fram till den 27 maj 2015. Vinnarna med de bästa idéerna kommer att presenteras och prisas av respektive kluster under Skåne Innovation Week.

Läs mer om de olika utmaningarna och hur man deltar på www.letsopenup.se/skane-innovation-week

För ytterligare information kontakta:

Amanda Magnusson, projektledare, Livsmedelsakademin
amanda.magnusson@livsmedelsakademin.se