En dag med gårdens djur

3 000 andraklassare besöker Skånes Djurpark

Över 3 000 andraklassare besöker under våren Skånes Djurpark inom ramen för projektet ”En dag med gårdens djur”. Det hela blir möjligt genom ett nytt samarbete mellan Sparbanken Skåne med ägarstiftelser och Skånes Djurpark.

Upplevelsedagen för skolklasser har till syfte att på ett lärorikt och roligt sätt visa livet på bondgården. Projektet startades ifjol med besök på naturbruksgymnasium i Skåne – och nytt för 2018 är möjligheten att tillbringa en dag på Skånes Djurpark i Höör.

– Med projektet vill vi bygga goda relationer till djuren och naturen och skapa förståelse för hur kretsloppet på bondgården hänger samman. Barnen får vara med och mata djuren, hjälpa till med vårsådden och inreda insektshotell för att bjuda in gårdens viktiga vilda grannar - pollinerarna, säger Anna Blinkowski, zoologisk chef på Skånes Djurpark.

En dag med gårdens djur riktar sig till elever i årskurs 2 i Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge. Inbjudan har gått ut till kommunernas skolor under våren. Deltagande är kostnadsfritt för skolorna. För finansieringen står Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

– Det är jättekul att kunna presentera ett nytt samarbete med Skånes Djurpark. Genom att sparbanksstiftelserna står för transport till och från djurparken och aktiviteterna på plats hoppas vi kunna skapa möjlighet för fler barn att få uppleva de svenska djuren på nära håll, säger Helena Björkman, bankchef på Sparbanken Skåne.

Satsningen blir verklighet tack vare sparbanksidén, som i korthet handlar om att en sparbank ska främja sparande och en sund ekonomi och dessutom bidra till samhällsutvecklingen. Det sker bland annat genom att överskott från bankrörelsen återinvesteras i lokala projekt. I Sparbanken Skånes fall sluts kretsloppet gentemot marknaden tack vare samarbetet med de tre ägarstiftelserna.

Pressinbjudan
Upplevelsedagarna pågår under april och maj. Representanter från media är välkomna att följa med en klass på En dag med gårdens djur. Kontakta pressansvarig Kristian Svensson för att boka in besök.

Anna Blinkovski, zoologisk chef Skånes Djurpark 076-225 75 33
Helena Björkman, bankchef Sparbanken Skåne, 046- 37 18 10
Maria Wallinius, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-206 65 27
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09