Årets största investering - världsunika Expedition UPP

​Investering i upplevelser ökar antalet besökare till Skånes Djurpark

Skånes Djurpark har inlett säsongen starkt med många besökare. Förra året ökade antalet gäster med 19 procent jämfört med året innan säsongstarten 2017 ser lovande ut. Lund Gruppen fortsätter sina stora investeringar med visionen att Skånes Djurpark ska bli den bästa destinationen i Sverige för familjer med barn upp till 12 år.

- Vi märker att våra investeringar har gett resultat och att vi får fler och fler lojala gäster som är återkommande och köper säsongskort. Vi tror på Skåne som attraktiv region och kommer att fortsätta att investera i upplevelser som handlar om djur, natur och upplevelser som kan sätta Skånes Djurpark på kartan som ett attraktivt besöksmål, säger Håkon Lund, koncernchef för Lund Gruppen som driver Skånes Djurpark.

Sedan Lund Gruppen tog över driften av Skånes Djurpark i januari 2015, har stora investeringar gjorts för att lyfta upplevelserna i djurparken. Förra året ökade årsomsättningen med 56 procent jämfört med 2015, från drygt 23 miljoner till nästan 36 miljoner. Resultatet ligger fortfarande på minus vilket beror på de stora omkostnaderna och investeringarna. Årets resultat har gått från -8,15 miljoner kronor till -2,2.

Och det är flera viktiga investeringar som har gjorts. Förra årets stora satsning var Fåret Shaun Land, världens första område uppbyggt kring historien och karaktärerna runt populära Fåret Shaun. Årets största investering är världsunika Expedition UPP. Det är upplevelser på hög höjd med totalt 350 meter lång äventyrsstig och hängbroar, som på sina ställen är uppe bland trädkronorna på hissnande nio meter över marken. Hängbroarna går mellan 4 utsiktstorn och 27 plattformar och där det bland annat kan skådas ut över vargarnas hägn.

En annan viktig satsning i år är utvecklingen av ett eget koncept för mat och dryck, som bland annat resulterat i en hemlagad gårdsbuffé och egna utvecklade produkter med skånskt förtecken.

- Vår satsning på Skånes Djurpark är långsiktig och vi ser en stor potential. Vi har bland annat tagit initiativ till ”Barnens Skåne”, ett samarbeta med andra aktörer inom besöksnäringen där vi tillsammans ska arbeta för att lyfta fram allt det fantastiska som Skåne har att erbjuda barnfamiljer, säger Håkon Lund.

Skånes Djurpark har ambitionen att locka gäster från hela Sverige och från Danmark. På sikt finns även visionen att Skånes Djurpark ska bli ett besöksmål för gäster från övriga Europa.

För ytterligare information kontakta:

Håkon Lund, koncernchef och lekmästare, Lund Gruppen som driver Skånes Djurpark

Tel. +47 911 238 11 - haakon@lund-gruppen.no