Dans kring julgranen under Jul i Djurparken

Jul i Skånes Djurpark med snö- och tomtegaranti

Skånes Djurpark fortsätter sin förvandling och just nu har djurparken gått från djurpark till julpark. Tomtenissar, julmusik, granar, juleljus och tomteverkstäder. Och så nyheten för i år - snögaranti som säkerställer att både tomten och julstämningen ska infinna sig.

Fredagen den 2 december inleds årets ”Jul i djurparken” när Skånes Djurpark slår upp portarna för detta andra året med jularrangemanget som nu kommer att bli en årlig tradition. Ett julfirande där familjer och vänner kan umgås tillsammans och som pågår tre helger i rad, totalt åtta kvällar, fyllda av allt som hör julen till.

-Gensvaret blev fantastiskt förra året så nu har vi utvecklat ”Jul i djurparken” ytterligare och har öppet ännu fler kvällar i år. En nyhet i år är att vi utlovar snögaranti vilket inte är så vanligt i Skåne. Det kommer att inrama vårt julfirande på ett alldeles speciellt sätt, säger Kasper Schumacher, vd för Skånes Djurpark.

Tre lastbilar fyllda med julgranar har levererats till Skånes Djurpark och över 50 000 juleljus ska lysa upp parken under de mörka decemberkvällarna. I sex tomteverkstäder runt om i djurparken blir det julstök och man räknar med att över 15 000 julklappar kommer att produceras av gästerna. Klappar som de sedan kan ta med sig hem och ge bort till någon till jul. I verkstäderna blir det bland annat dekoration av pepparkakor, snickeri, tillverkning av smycken från tomtens renars horn och pyssel i naturverkstaden med spännande ting från naturen.

Och i år är det Fårets Shauns första jul i Skåne och han och hans kompisar är redo att lära sig allt om hur julen firas här. Kanske han till och med kommer att vara med och dansar kring julgranen!

- I år har vi även utvecklat matkonceptet med olika matstationer runt om i parken där små rätter som kan ätas och självklart finns det varm choklad, glögg och kaffe att njuta av här och var. Vi lovar en totalupplevelse späckad med julmagi, säger Kasper Schumacher.

Snö kommer att finnas, och renar. Nog är allt som gjort för att även tomten ska komma till Skånes Djurpark!

Jularrangemangen i parken är följande datum i december: 2, 3, 4, 9, 10, 11, 16 och 17. Några av dagarna är redan slutsålda.

För ytterligare information kontakta Kasper Schumacher på +46 727 153230

Press kan ackrediteras till arrangemanget under första helgen i december. Kontakta
paulina@skanesdjurpark.se. Familjen får gärna följa med!

Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne. Djurparken är störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland vildsvin, älg, björn, gråsäl samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken djur av fler än 85 olika arter. Skånes Djurpark är medlem i Svenska Djurparksföreningen och den europeiska djurparksföreningen EAZA.