Camp Bear - Övernatta i björnarnas ide

Skånes Djurpark lanserar Camp Bear - en unik vildmarksupplevelse där du övernattar i björnarnas ide

Efter lanseringen av Camp Oak sommaren 2018 blev trycket högt. Att övernatta mitt i djurparken och höra vargarna yla under natten, gå på skymningsexpedition och laga mat över öppen eld ger besökande familjer minnen för livet. Nu utvecklar Skånes Djurpark konceptet ytterligare och tar vildmarksupplevelsen till nästa nivå. Camp Bear är säsongens stora nyhet där du som gäst sover över i björnarnas ide när det står tomt.

Enligt Kasper Schumacher, VD på Skånes Djurpark, ökar efterfrågan på den här typen av upplevelser.

– Allt fler inser hur häftig naturen är. Det är fantastiskt att se barn och vuxna lägga sina smartphones åt sidan för att leva vildmarkslivet tillsammans, säger Kasper Schumacher.

Innan gästerna kan flytta in i idet hjälps de åt att bädda upp det med ren halm. Sedan får de lära sig hur man bär sig åt i vildmarken: göra upp eld, känna igen djurspår, laga mat över öppen eld och delta i en femkamp där vildmarksstyrkorna testas.

– Man ska känna att man lever som en björn. Middagen letar man själv upp i skogen. Björnar äter mycket örter, rötter och bär. En och annan myra slinker också ner, säger Kasper.

Den som vill prova på Camp Bear kan läsa mer och boka här: http://bit.ly/camp_bear_2019

Camp Bear är tillgängligt under vår och sommar då björnarna flyttat ut efter vintervilan. När det är dags för björnarna att gå i ide igen stänger Camp Bear ner för säsongen och idets "riktiga" inneboende flyttar in.

Skånes Djurpark utanför Höör i Skåne. Djurparken är störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland älg, björn, lodjur, varg, järv samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken djur av fler än 85 olika arter. Skånes Djurpark är medlem i Svenska Djurparksföreningen och den europeiska djurparksföreningen EAZA.

Skånes Djurpark ägs av det norska bolaget Lund Gruppen Holding AS som också äger Kongeparken, Lund Tivoli. Lund Gruppen Arrangemang som gör flera av Norges större festivaler och byfester, bl.a Jul i Vinterland (Oslo). Lund Gruppen blev etablerat 1895 och ägs och drivs av samma norska familj, nu i fjärde generation av familjen Lund. Lund Gruppen där Skånes Djurpark ingår hade mer än 2,4 miljoner besökare 2017 och är ett av Norges största företag inom upplevelsesnäringen. www.lund-gruppen.no