Konceptbuss 2.0 − Skånetrafiken utvecklar framtidens regionbussar

Nyhet   •   Apr 03, 2018 13:43 CEST

Den 29 mars bjöd Skånetrafiken in till ett test av nya funktioner på en regionbuss för att möta och diskutera olika behov. Foto: Yannick Wolf/ Above Agency AB

En mer attraktiv resa med regionbuss och en miljö anpassad efter kundens behov, idag och i framtiden. Det handlar projektet Konceptbuss 2.0 om. Arbetet är i full gång. Under påskhelgen tyckte en fokusgrupp till om nya funktioner ombord.

Projektet inleddes hösten 2017 och är ett nära samarbete mellan fordonsleverantören Scania, innovationsbyrån Above och Skånetrafiken.

− Det här är en utveckling av Konceptbussen 1.0 och de funktionella lösningar vi tog fram till stadsbussen. Nu ser vi över miljön på regionbussen för att höja reseupplevelsen och öka tryggheten även här, säger Skånetrafikens produktstrateg Anna Archer, som genom projektet vill påverka utbudet vid framtida fordonsinköp.

− De regionbussar som finns på marknaden idag har inte förändrats på årtionden. Vi vill föra in fokus på kundmötet och innovation. Därför har vi i det här projektet också tagit hjälp av specialkompetens hos både Scania och Above. Tillsammans kan vi skapa framtidens regionbussresa.

Läs mer här:

Frågor? Kontakta:

Anna Archer, produktstrateg, Skånetrafiken genom presstjänsten, tel 0451-28 85 03