Skånetrafiken rustar för vintern

Skånetrafiken rustar för vintern

De två senaste skånska vintrarna har varit de strängaste på över tjugo år. All snö, blåst och kyla som både 2009-10 och 2010-11 i flera omgångar drog in över vårt landskap orsakade stora störningar i kollektivtrafiken, framför allt i tågtrafiken. Många resenärer drabbades under en längre period.

Tätare samarbete

Trafikverket som ansvarar för att vägar och järnvägar är farbara och fungerande, och Skånetrafiken för att bussar och tåg ger skåningarna så goda möjligheter att resa kollektivt som möjligt. Med nästa vinter i antågande pågår förberedelserna för fullt för trafiken ska fungera bättre.

– Vi arbetar närmare tillsammans med vinterförberedelserna än tidigare och vi har öppnat en tätare dialog med kommunerna. Det tror vi kommer att ge oss bättre förutsättningar, säger Mats Ohlsson, trafikområdeschef på Skånetrafiken.

Mer personal ute

I november presenterar Skånetrafiken och Trafikverket gemensamt en rad åtgärder för att minska störningarna i vintertrafiken och förbättra informationen till resenärerna.

– Planeringen av åtgärderna pågår nu, men generellt kommer Trafikverket att ha mer personal ute för att röja snö och is från spår och växlar, och tillsammans ska vi kunna sätta in fler stationsvärdar som kan ge information direkt till resenärerna när det behövs.

Steget före

Samtidigt betonar Mats Ohlsson att störningar inte går att undvika helt. Kombinationen mycket snö och hård blåst – som ofta är fallet i just Skåne – kommer alltid att drabba tågtrafiken. Det gäller att begränsa störningarna.

– Vi vill bli bättre på att ligga steget före, ta beslut lite tidigare. Ser vi att en snöstorm är på ingång kan det vara bättre att minska antalet avgångar för att hinna snöröja än att köra på som vanligt tills det inte går längre.

Text: Tobias Christoffersson

Läs om vintertrafiken
Det här är den första i en serie artiklar hos Skånetrafiken i Metro som berättar lite mer om vintertrafiken. Läs om förutsättningarna, förberedelserna och inte minst alla människor som arbetar hårt för att de skånska resenärerna ska få en så bra resa som möjligt - även när det är snö och is och blåst och kyla.