6 november Presskonferens- PågatågNordost ritar om kollektivtrafik kartan

Den 15 december ritas den skånska tågkartan om, då startar nämligen tågtrafik och Pågatåg och Krösatåg blir synliga på järnvägen i nordöstra Skåne – en unik svensk järnvägssatsning.

10 stationer invigs - 7 i Skåne och 3 i Småland, och för första gången stannar det Pågatåg och Krösatåg på stationerna.  Det nya upplägget i nordost innebär snabbare resor och bättre möjligheter att ta sig till andra platser i Skåne med tåg.

Den nya tågtrafiken innebär också ett förändrat busslinjenät i nordöstra Skåne som har anpassats till den nya tågtrafiken. En annan viktig åtgärd är Kristianstadslänken – bussgatan som knyter ihop Centralsjukhuset och centrum med stationen och som också blir klar nu i december.

Med anledning av ovanstående bjuder vi nu in till presskonferens för att berätta mer om den kommande trafiken från den 15 december.

Plats; Kvarnen, Spannmålsgatan 9, lokal Råg
Tid; kl. 10.00 den 6 november 2013
Medverkande;
Mats Persson, ordf. i Kollektivtrafiknämnden
Magnus Andersson, affärsområdeschef Tåg
Anna Archer, affärsutvecklare Buss Norra

Varmt välkomna!

För ytterligare information, kontakta;
Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se