Ett steg till mot ny spårväg i Lund

Idag fattade kollektivtrafiknämnden beslut om att föreslå Regionstyrelsen att tilldela medel till spårvagnarna som ska trafikera Spårväg Lund. Ett beslut som innebär bland annat sänkta driftkostnader jämfört med grundkalkylen. Beslutet går nu vidare till Regionstyrelsen.

Beslutet omfattar att Regionstyrelsen tilldelar 297 miljoner ur investeringsbudgeten för de sju fordonen inklusive projektkostnader och hänsyn till valutaförändringar som ska användas i Spårvagnstrafiken i Lund, fördelat över åren 2018-2022.

- Det är positivt att vi med en reviderad kalkyl faktiskt kan sänka driftskostnaden jämfört med grundkalkylen och nu kan gå vidare med att slutföra upphandlingen av nya fordon efter beslut i Regionstyrelsen, säger Jan-Åke Bergmark, affärsstrateg, Skånetrafiken.

Samtidigt konstaterar Regionfastigheter att det inte inkommit några anbud på byggnation av spårvagnsdepå och att Regionfastigheter därför gör ett omtag i upphandlingen.

- Vi analyserar nu konsekvenserna men det är för tidigt att säga vilka effekterna blir, säger Tony Carlin, divisionschef, Regionfastigheter.

Spårväg Lund planeras och genomförs i ett nära samarbete med Lunds kommun och Region Skåne för att utveckla en hållbar och attraktiv kollektivtrafik i Lund.

- Vi ser fram emot att starta spårvagnstrafiken så snart vi har anläggning, fordon och depå på plats, säger Jan-Åke Bergmark, Skånetrafiken.

Jan-Åke Bergmark, affärsstrateg, Skånetrafiken,

nås genom Skånetrafikens presstjänst, 0451-28 85 03

Tony Carlin, divisionschef Division Projekt, Regionfastigheter, 0768 - 890182

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 250 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon