Extra Pågatåg när E6 stängs av

Med start den 11 oktober kl 20.00 och cirka två veckor fram stänger Trafikverket E6 norr om Malmö vid trafikplats Alnarp. Skånetrafiken sätter in både extra- och förlängda Pågatåg under avstängningen.

Trafikverket bygger fyra nya spår mellan Lund–Arlöv. Nu ska motorvägsbron för E6 över spåren vid trafikplats Alnarp, byggas om. För att underlätta för dem som dagligen reser här, sätter Skånetrafiken in extra och längre Pågatåg.

- Alla vardagar under avstängningen sätter vi in extra Pågatåg mellan Landskrona–Malmö C via Lommabanan och stationerna Häljarp, Dösjebro och Kävlinge. Vi har satt in extra avgångar när flest reser på morgon och eftermiddag, säger Linda Westman, affärschef för Pågatågen.

Extra Pågatåg 11-26 oktober
Malmö C–Landskrona
kl 06:25, 06:55, 14:56, 15:56, 16:26, 17:26
Landskrona–Malmö C kl 06:15, 07:01, 07:44, 15:32, 16:32, 17:02
De extrainsatta tågen stannar inte på Lund C då de kör på Lommabanan.

Under samma period kör flera Pågatågsavgångar med förlängda tåg på sträckan Helsingborg–Malmö. Vardagar i rusningstid körs redan extra långa Pågatåg men nu förlängs alltså även andra avgångar. Se vilka tågavgångar här.

Malmö–Lund fler än 10 tågavgångar/timme i rusningstid
-
Förutom de extrainsatta Pågatågen, avgår det alltid fler än tio tåg per timme i rusningstrafik mellan Lund och Malmö i båda riktningar. Tågen avgår bland annat från Simrishamn, Trelleborg och Köpenhamn söderifrån och norrifrån kommer de till exempel från Ängelholm, Kristianstad och Hässleholm, säger Linda Westman.

Utökade parkeringsmöjligheter vid tåget
Landskrona stad och Kävlinge kommun utökar antalet parkeringsplatser:
Landskrona station Extra parkeringsplatser på Weibullsgatan väster om stationen.
Dösjebro station Utöver ordinarie parkeringsplatser går det bra att parkera längs Dagstorpsvägen.
Kävlinge station Den tillfälliga pendlarparkeringen öster om stationen är fortsatt öppen med god kapacitet.

Påverkan på busstrafiken
All trafik kring Lund och Malmö kan komma att påverkas. Varje dygn passerar 50 000 fordon trafikplats Alnarp norr om Malmö. När de trafikanterna nu väljer andra vägar påverkas också busstrafiken. Bussresan kan komma att ta längre tid. Därför bör den som ska resa med buss vara ute i god tid och om möjligt välja en tidigare bussavgång eller ta tåget.

Busslinjer som får ändrad körväg: 133, 134 och 138.
På linje 133 stängs hållplats Alnarp Motorvägen i riktning mot Lomma. Den ersätts med hållplats Alnarp Kungsgårdsvägen som ligger cirka 600 meter nordväst om hållplats Alnarp Motorvägen.

Annan resväg samma månadskort eller biljett
När resenärer väljer alternativ resväg under avstängningen kan det betyda att de måste stiga av eller på utanför den zon som står på månadskortet eller biljetten. Dessa resenärer får lov att göra sin resa utan att betala ett högre biljettpris så länge månadskortet eller biljetten visar rätt datum och tid. Månadskortet eller biljetten som används ska också ha ett samband med den resa som genomförs.

- Du hittar din resa i våra app eller på skånetrafiken.se. Där ser du hur du bäst reser under avstängningen, avslutar Linda Westman.

All information finns här https://www.skanetrafiken.se/e6

Kontakt:
Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

För frågor om parkeringar vid stationer:
Landskrona stad, Britt-Marie Persson enhetschef för Trafik- och tillståndsenheten 0418-47 04 00
Kävlinge kommun, Annette Bengtsson, trafikingenjör 046-73 90 00.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 250 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon