Fler bussar och tåg till Lundakarnevalen 16-18 maj

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 08:00 CEST

Det väntas 400.000 besökare till Lundakarnevalen 16-18 maj. Skånetrafiken och Lunds kommun rekommenderar alla som ska till Lundakarnevalen att resa med tåg och buss, eller ställa bilen på de extra parkeringar som får shuttlebussar till och från centrum.

Skånetrafiken sätter in längre tåg och fler bussar för att alla ska kunna åka kollektivt.

Du som reser med tåg
Lördag och söndag mellan klockan 10 och 18 går en extra Pågatågspendel mellan Malmö och Lund. Tåget stannar även i Burlöv, Åkarp och Hjärup. Det blir också fler nattåg norrut fredag och lördag: mot Höör kl. 00.30 och mot Helsingborg via Teckomatorp kl. 00.40 och 01.40 De extra avgångarna är inlagda i reseplaneraren och syns vid sökningar där eller i appen.

Du som reser med buss
Lördag och söndag kl. 11.30-15.30 stängs centrum av för all trafik när karnevalståget går.  Många hållplatser dras in när bussarna får nya körvägar. Se hur din resa påverkas på www.skanetrafiken.se/Lundakarnevalen. Hållplats Lundagård är stängd under hela karnevalen.

Du som reser med bil
Skånetrafiken sätter in shuttlebussar från tre parkeringsplatser (se bifogad pdf-karta från Lunds kommun) på lördag och söndag. Bussarna kommer att gå mellan p-platserna och centrum cirka var tionde minut. Riktning centrum mellan klockan 10 och 12.30 och i andra riktningen mellan klockan 15 och 17. Köp biljett i appen eller med Jojo-kort.

Hjälp till resenärer
På Lund C, Botulfsplatsen, Bankgatan, Universitetssjukhuset och en tillfällig hållplats på Byggmästaregatan (när karnevalståget kommer) finns hållplatsvärdar på plats för att hjälpa resenärer till rätta.

För mer information, se:

Skånetrafiken om trafiken www.skanetrafiken.se/Lundakarnevalen

Lunds kommun om trafiken under karnevalen:

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se