Fler tåg mellan Malmö och Köpenhamn

Efter ett beslut från danska myndigheter kommer Skånetrafiken och DSB från och med måndagen den 30 mars att kunna köra fler tåg till och från Köpenhamn H. Det innebär två tåg i timmen på vardagar under rusningstid i stället för som idag; ett tåg i timmen.

Från och med måndagen den 30 mars kör vi fler tåg över Öresundsbron. Måndagar till fredagar utökas trafiken till två tåg i timmen i rusningstid. Upplägget kommer att vara som tidigare, resenärer får kliva av tåget för kontroll på Kastrup och sedan går tåget vidare mot Köpenhamns Hovedbanegård. Samma regler gäller som tidigare med särskilda skäl för att få resa in i Danmark.

- Mycket glädjande att vi nu kan köra fler tåg. Det ger större trygghet för våra kunder och tack vare detta bör vi nu helt kunna undvika fulla tåg, säger Maria Nyman, affärsområdeschef tåg hos Skånetrafiken

Trafikupplägg

I rusningstid kommer trafiken att gå enligt följande:

Mellan klockan 05:33 och 08:33 går tågen på minuttalen 03 och 33 från Malmö C

Mellan kl. 14:33 och 17:33 går tågen på minuttalen 03 och 33 från Malmö C

Mellan kl. 06:07 och 09:07 går tågen på minuttalen 07 och 37 från Köpenhamn H

Mellan kl. 15:07 och 18:07 går tågen på minuttalen 07 och 37 från Köpenhamn H

Resorna blir sökbara på skanetrafiken.se och i appen från nästa vecka.

Den 13 mars beslutade den danska regeringen att delvis stänga gränsen. Därför tvingades Skånetrafiken att reducera trafiken till ett tåg i timmen. Beslutet byggde på danska polisens krav för att hinna kontrollera tågen.

kontakta Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.