För första gången genomförs öppna jämförelser av kollektivtrafik

Idag presenterar Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) för första gången öppna jämförelser för kollektivtrafiken. Skånska kollektivtrafik klarar sig bra i jämförelse med andra län på en rad områden.

SKL har gjort så kallade Öppna jämförelser sedan 2006, men aldrig tidigare om kollektivtrafiken. Rapporten är ett första steg mot att öppet redovisa och jämföra kollektivtrafikens kvalitet och effektivitet.

Rapporten visar bland annat att Skånetrafiken är tredje bäst i landet när det gäller utbud för tågtrafiken och att skåningarna kommer på tredjeplats i landet när det gäller antalet resor med kollektivtrafiken.  Rapporten visar även att Skånetrafikens omfattande arbete med att anpassa kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning gett resultat. Region Skåne är här näst bäst i landet och har kommit lång i jämförelse med en rad andra län.

-  Det är glädjande att se att vårt arbete med att få fler skåningar att ställa bilen i förmån för tåget eller bussen ger resultat, säger Mats Person, ordförande i kollektivtrafiknämnden och regionråd. Med en fortsatt utbyggd kollektivtrafik med attraktiva restider är vi på god väg mot vårt mål att fördubbla antalet resenärer till år 2020.

Vidare visar rapporten att Skånetrafiken är näst bäst i landet på att fylla de tåg och bussar som finns i trafik, och att skånsk kollektivtrafik är tredje bäst i landet när det gäller andelen marknadsandelar.  Sammantaget innebär det att Skånetrafikens arbete med att förstärka starka stråk och erbjuda en kollektivtrafik som är attraktiv för skåningen ger resultat.

-  Rapporten är den första i sitt slag och är viktig för att kunna dra lärdom om hur andra regioner arbetar, men också en indikation på att vi i Skåne jobbar rätt med får kollektivtrafik, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken. Rapporten visar också att Skåne har tredje mest antal resor i landet och det har vi trots att skattetrycket för kollektivtrafik är betydligt lägre än i Stockholm och Västra Götaland. Mycket handlar om efterfrågeanpassat utbud och hög beläggningsgrad.

På minussidan för Skånes del ligger miljöaspekterna.  I Skåne är man bra på att införa gasbussar i kollektivtrafiken, men tillgången på biogas är inte tillräcklig. Gasdrift har en låg effektivitet förbränningsmässigt vilket gör att skånsk kollektivtrafik hamnar på efterkälken om man mäter miljöeffektiviteten. Även faktumet att Skåne har en stor andel stadsbusstrafik i förhållande till andra län påverkar miljöeffektiviteten.

För ytterligare information, kontakta;
Tfn 0451-28 85 03

Henrik Dagnäs, trafikdirektör Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 32

Mats Persson, ordf i kollektivtrafiknämnden och regionråd (FP)
Tfn 076-887 09 20

Fakta:
Öppna jämförelser för kollektivtrafik är den första i sitt slag. Rapporten är indelad i fem olika ämnesområden. Bakgrunden till rapporten är att 2012 förändrades förutsättningarna för kollektivtrafikens styrning och nya regionala kollektivtrafikmyndigheter utsågs. Det ökade politiska ansvaret för kommuner och landsting har inneburit ett ökat behov av att få tillgång till jämförbar information om kvalitet, resultat och kostnader i syfte att påverka och följa upp verksamheterna.

Rapporten finns bifogad till pressmeddelandet

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se