Gratis prova-på tåg till Vittsjödagen den 15 juni

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:09 CEST

Till Vittsjödagen den 15 juni kör Skånetrafiken två turer fram och tillbaka Hässleholm-Bjärnum-Vittsjö-Markaryd. Det är gratis för alla att åka med. Prova-på trafiken är ett smakprov på hur det kommer att bli när de tre orterna får tågtrafik den 15 december i år. Då öppnar Markarydsbanan åter för persontrafik.

En som kommer att ta tåget till Vittsjö den 15 juni är Gustav Fridolin. Miljöpartiets språkrör är från Vittsjö och kommer som vanligt att hålla sitt årliga sommartal på orten. I år blir första året han kan ta tåget hela vägen.

Tidtabell för prova-på tåget till Vittsjö (dessa turer är gratis för alla som vill åka med)

Hässleholm-Bjärnum-Vittsjö-Markaryd

Kl. 13.14

Kl. 15.14

Elva nya stationer i Skåne och södra Småland öppnar 15 december
Den 15 december öppnar åtta nya tågstationer i Skåne och tre i Småland på flera olika banor. En av dem är Markarydsbanan med de nya stationerna Markaryd, Vittsjö, Bjärnum och slutstation Hässleholm. Från Växjö och Alvesta kör Krösatågen ner till Hässleholm och stannar på de nya stationerna Vislanda, Diö, Killeberg, Hästveda och Ballingslöv. Pågatågssträckan Hässleholm-Kristianstad får en ny station i Önnestad och Pågatågen börjar också köra sträckan Kristianstad-Bromölla med uppehåll på den nya stationen i Fjälkinge. På Skånebanan mellan Helsingborg och Hässleholm öppnar en ny station i Kvidinge, förutsatt att den blir klar i tid (bygget har överklagats).

Skånetrafikens presstjänst, Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 149 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 340 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,3 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se