​Skånetrafiken lanserar nya, moderna regionbussar – först ut är Österlen

Skånetrafiken byter successivt ut bussarna när de nått en viss ålder och nu är en helt ny generation regionbussar på väg till Skåne. De första nya bussarna kommer att börja rulla på Österlen från och med tidtabellsskiftet den 14 december.

Totalt handlar det om 18 nya bussar på Österlen, nio regionbussar och nio expressbussar, som levereras successivt under de kommande månaderna. Majoriteten av de nya bussarna kommer att rulla redan i december.

− Bussarna på Österlen har gått på övertid. Vi har stor förståelse för att våra kunder har klagat på standarden. Nu blir det inte bara fräschare och finare bussar, utan också en ny typ, som ger en mycket bättre resupplevelse, säger Anna Archer, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Samtliga nya bussar är utrustade med kontakter vid varje stolspar, där till exempel mobiler och datorer kan laddas. Bussarna har också extra benutrymme, wifi och destinationsskylt bak. De drivs dessutom på fossilfritt RME-diesel.

− Det blir en enorm kvalitetsförbättring för både resenärerna och miljön. Det kommer våra trogna kunder att märka. Vi hoppas också locka fler resenärer, säger Ulf Erlandsson, affärschef på Veolia Transport, som kör busstrafiken på Österlen på uppdrag av Skånetrafiken.

Stort lyft
På samtliga expressbussar, som trafikerar SkåneExpressen 3 och 4, kommer det framöver även installeras infotainment, likt tv-slingorna på tågen. Vid tidtabellsskiftet kommer de som reser med SkåneExpressen 3 och 4 märka stora förbättringar, både vad gäller fordon och tidtabell. Linjerna får regelbunden timmestrafik, som på vardagarna saxas för att skapa halvtimmestrafik mellan Brösarp och Kristianstad.

Tomelilla station blir en viktig knutpunkt, som binder samman Österlen med övriga Skåne. Den nya tidtabellen förenklar byten mellan olika busslinjer samt mellan buss och tåg.

Event i Ystad och Kristianstad
Den 12 december klockan 10 visar Skånetrafiken och Veolia Transport upp de nya bussarna för allmänheten vid ett event på Ystads resecentrum. Media hälsas välkomna att delta. Den 13 december klockan 10 hålls ett liknande event på Kristianstads resecentrum.

Fakta
Skånetrafikens fordon rullar i max 12 år. Därefter måste ett byte ske. Byten görs successivt. Snittåldern på den totala fordonsparken får inte överstiga åtta år. Bussarna ägs av den berörda trafikentreprenören, men Skånetrafiken specificerar standard och utrustning. På Österlen har Veolia Transport fått förnyat förtroende och påbörjar en ny avtalsperiod den 14 december. De nya bussarna på Österlen, totalt 18 stycken, är av en ny toppmodern typ med eluttag vid varje stolspar, extra benutrymme, wifioch destinationsskylt bak. De drivs på fossilfritt RME-diesel, baserat på rapsolja. Expressbussarna utrustas även med infotainment. Berörda linjer är SkåneExpressen 3 och 4 samt regionbusslinjerna 322, 392, 570, 573, 574 och 579.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Archer, affärsutvecklare Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 99

Ulf Erlandsson, affärschef Veolia Transport
Tfn 044-26 96 61 / 0703-49 07 40

Vill du som journalist resa med en av de första turerna, kontakta Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03.

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se