Skånetrafiken sätter in extra bussar över Öresundsbron

Efter att den danska regeringen beslutat att delvis stänga gränsen till Danmark sätter nu Skånetrafiken tillfälligt in extra bussar över bron. Detta för att säkerställa kapaciteten från Kastrup till Malmö Hyllie.

Fredagen den 13 mars fattade den danska regeringen beslut om att delvis stänga den danska gränsen. På grund av den danska regeringens beslut tvingas Skånetrafiken att kraftig reducera trafiken över bron till ett tåg i timmen.

För att säkerställa att samtliga resenär kan ta sig till Sverige sätter Skånetrafiken därför tillfälligt in extra bussar mellan Hyllie station och Kastrup. Bussarna kommer att avgå var 20 minut i pendel mellan Kastrup och Malmö Hyllie.

- Det danska beslutet kommer att leda till såväl trängsel som väsentligt längre restider. Därför gör vi nu allt vi kan för att underlätta för våra kunder, säger Maria Nyman, affärsområdeschef för tåg på Skånetrafiken och fortsätter:

- Vi uppmanar alla i det här läget att planera sin resa noggrant och vara ute i god tid. Men även att via den danska polisens hemsida uppdatera sig kring de regler som gäller för resor till och från Danmark.

Istället för som på vardagar köra sex tåg i timmen tvingas Skånetrafiken köra ett tåg i timmen – ett beslut som bygger på danska Polisens krav för att kunna kontrollera tågen.

- Låt mig understryka att Skånetrafikens periodbiljetter till Danmark även gäller för resor med danska DSB:s tåg. Dock måste alla resenärer boka en kostnadsfri platsbiljett, säger Maria Nyman.

Ett tillfälligt trafikupplägg
Öresundstågen från Sverige kommer att vända i Kastrup och sedan köra tillbaka till Sverige. Samtliga passagerare kommer att behöva kliva av på Kastrup för att först kontrolleras att man är behörig att resa in i Danmark och därefter eventuellt resa med andra färdmedel.

Skånetrafiken har tillsammans Banedanmark, DSB och Trafikverket tagit fram ett första upplägg för den nya trafiken.

Tåg mot Danmark kommer att lämna Malmö C 33 minuter över hel timme. Tåg mot Malmö lämnar Kastrup 22 minuter över hel timme. Tågen kommer även göra uppehåll på Triangeln och Hyllie station.

Öresundstågstrafiken norrifrån vänder på Malmö C och stannar inte på Triangeln och Hyllie, men går i stort sett som vanligt från och med idag söndag klockan 13. När vardagstrafiken startar på måndag kommer vi ha en viss reducering av antalet avgångar under rusningstid.

Ersättningstrafiken med buss som redan tidigare planerats på grund av banarbeten under helgen kommer att köra som planerat fram t o m klockan 12:50 idag söndag.

För mer information om resor till och från Danmark se Skånetrafikens hemsida eller app.

Här hittar du danska polisens regler för inresor till Danmark.

För mer information kontakta Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 450 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 6,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon