Skånsk kollektivtrafik tar marknadsandelar och kvinnorna reser mest

Svensk Kollektivtrafik genomför årligen Kollektivtrafikbarometern, en nationell undersökning där de intervjuade får besvara frågor kring kollektivtrafiken. Det handlar om resvanor, service och kvalitet. Undersökningen är nationell men det finns också ett skånskt perspektiv på den. Nu har 2011 års resultat kommit.

För Skånes del har 9 000 slumpmässiga intervjuer genomförts och nedan några siffror med skånskt perspektiv.

Andelen skånska kvinnor som reser kollektivt är större än antalet män, 56 % jämfört med 44 %.

I dagsläget ligger Skånetrafikens marknadsandel 2011 på 25,6 % vilket är en klar ökning jämfört med 2010 då siffran var 21,5 %. Som jämförelse ligger Stockholmsregionen på 48 % och västra Götaland på 25,1 %. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 25,3 %.

-  Här finns en stor potential att få över bilister (som oftast är män) genom olika aktiviteter. Många vanebilister har dålig kunskap kring kollektivtrafiken och för att nå dem kan det bli aktuellt att i framtiden satsa på ”provåkarkampanjer” så att fler upptäcker fördelen med att slippa köra bil, och använda tiden till något annat man själv kan välja, förklarar Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.

59 % av de resande skåningarna är nöjda med sin kollektivtrafik, NKI (Nöjd kundindex) 2011, att jämföra med 2010 då 64 % uppgav att de var nöjda. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 59 %. Däremot är de skånska kollektivresenärerna mindre nöjda med informationen vid störningar. Bara 23 % är nöjda 2011 jämfört med 25 % 2010. Riksgenomsnittet ligger 2011 på 25 %.

-   Vi har halkat ner på NKI skalan de senaste åren mycket på grund av två mycket tuffa vintrar, men också för att vi har haft en vikande punktlighet. Nu ser vi med stor tillfredställelse att punktligheten sakta men säkert har ökat i Skåne under hösten, säger Henrik Dagnäs. Vi jobbar också intensivt med ett handlingsprogram för att förbättra trafikinformationen och även ersättningstrafiken vid störningar och har i dagarna presenterat en rad åtgärder som vi ser ska ha en positiv inverkan.

Tittar man däremot på andelen skåningar som är nöjda med sin senaste resa så ligger siffran för 2011 på 77 % jämfört med 76 % 2010.

-  Även om vi på Skånetrafiken inte är nöjda med 59 % i årets NKI mätning så visar siffrorna för senaste resan att vi nog ändå för det mesta är bättre än vad vårt rykte säger, något vi tar med oss i vårt fortsatta arbete, avslutar Henrik Dagnäs.

För ytterligare information, kontakta:

Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se