Avtalssignering. Caroline Åstrand SJ (trea från vänster) och Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson 6.a från vänster.

Sveriges största tågaffär officiellt klar

Idag, den 14 juni undertecknades det nya trafikavtalet mellan Öresundståg AB och SJ, som tar över trafikutförandet av Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt. Det nya avtalet innehåller ännu fler parametrar som sätter kunden i centrum. Avtalet innebär också att 185 nya arbetstillfällen skapas i Sverige, flera av dem i Skåne.

Det nya avtalet har utformats med fokus på helheten i kundens reseupplevelse. Förbättringskraven i det nya avtalet är bland annat:

• Fokus på att förenkla för kunderna på tågen och perrongerna förbättras både vid normalläge och vid störningar genom ökad bemanning och service.
  • Fordonsunderhållet förbättras under avtalsperioden genom öppnandet av en ny, modern tågverkstad/depå i Hässleholm som gör att fler tåg kan vara i drift samtidigt och därmed fler sittplatser tillgängliga. Ett optimerat underhåll, ökad kvalitet och effektivitet ökar också möjligheten att städa tågen bättre, vilket också är viktigt för helhetsupplevelsen.
  • De cirka 185 nya arbetstillfällena som kommer att skapas i Sverige under två år kommer att fördelas på de sju städerna Malmö, Hässleholm, Helsingborg, Göteborg, Halmstad, Kalmar och Karlskrona. De nya tjänsterna består av tågvärdar, underhåll- och teknisk service samt städ.
  • Vid behov av ersättningstrafik så stärks den genom ett nätverk av bussar i beredskap.

Det nya avtalet är, till skillnad mot det tidigare, ett incitamentsavtal som innebär att SJ premieras för hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet.

"Vi har ställt tydliga krav om punktlighet, kundservice, förbättrat underhåll och en väl fungerande ersättningstrafik som kommer ta kundupplevelsen till en ny nivå. SJ är det företag som i denna upphandling kunnat visa på bäst kvalité till lägst pris. Därför ser vi fram emot ett gott samarbete med SJ med fokus på både nuvarande och nya kunder som väljer resa hållbart med Öresundstågen", säger Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken.

"Öresundståg, Sveriges geografiskt största kollektivtrafiksystem är ett spännande uppdrag; det går i två länder, sex län och 50 orter, och är därmed en avgörande del av södra Sveriges funktion när det gäller arbetspendling och resande. Det är med allra största ödmjukhet och stolthet som jag skrivit under trafikeringsavtalet", säger Caroline Åstrand chef Division produkt på SJ.

"Jag är glad över att vi med det nya avtalet kan förbättra helhetsupplevelsen för alla resenärer på Öresundstågen. När det lönar sig för SJ att förbättra punktligheten och såväl fler som nöjdare kunder kommer det att märkas. Att vi får många nya arbetstillfällen gynnar skåningarna och våra medborgare", säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

För mer information, kontakta

Linus Erikson, trafikdirektör på Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Carina Zachau (M) kollektivtrafiknämndens ordförande, nås genom Helena Nanne, politisk sekreterare, tel: 044 -309 30 52.

FAKTA

Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.

• Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna och till och från Köpenhamn.
  • Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 229 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir totalt 687 sittplatser.
  • Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
  • De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.

Trafikhuvudmän och ägarandel

Skånetrafiken, 40 %,

Länstrafiken Kronoberg, 12 %,

Blekingetrafiken, 12 %

Hallandstrafiken AB genom Region Halland, 12 %

Kalmar Länstrafik, 12 %

Västtrafik AB genom Västra Götalandsregionen, 12 %

Trafikdirektörer

Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken

Thomas Nilsson, trafikdirektör, Länstrafiken Kronoberg

Sören Bergerland, trafikdirektör, Blekingetrafiken

Andreas Almquist, vd, Hallandstrafiken AB,

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, Kalmar Länstrafik

Lars Backström, vd, Västtrafik AB

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon