Tågdop och grand opening 4/5 när Pågatågen får egen utställning

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2013 09:00 CEST

Som ett led i 30-årsfirandet får Pågatågen en egen utställning på Järnvägens museum i Ängelholm. Den 4 maj invigs utställningen ”Tänker du grönt, åker du lila” och samtidigt döps de nya Pågatågen Frans G Bengtsson och Bäckahästen på Ängelholms station. Utställningen pågår till 1 september.

Dopen sker på Ängelholms station kl. 13 med champagne, fika, utställning och trollkonster av Christer Jönsson, svensk mästare i trolleri. Dopförrättare för Bäckahästen är Jochum Stattin, som är universitetslektor i etnologi på Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet. Dopförrättare för Frans G. Bengtsson är sondottern Ylva Bengtsson.

Övriga aktiviteter sker på Järnvägens museum. Här är ett axplock ur programmet (som finns i sin helhet på www.jarnvagensmuseum.se)

Lördag 4:e maj kl. 10-16. Fri entré till Järnvägens museum.

• Invigning av ”Tänker du grönt, åker du lila – Pågatågen 30 år”. Vernissage kl. 11. Lennart Serder från Serder&Serder Communications och Åsa Herbst, kommunalråd i Ängelholm inviger. Namnen på de tjugo nya Pågatågen – som börjar levereras under sommaren 2013 – presenteras också

• Guidning av Pågatågens historia kl. 12 och 14 av Lennart Serder, som var med och tog fram Pågatågskonceptet i slutet av 70-talet. Samling i utställningen.

• Modelljärnväg

• Minitåg i parken

• Prova på att cykla dressin

• Testa el- och trampbilar