Tilldelningsbeslut om ny stadsbusstrafik i Helsingborg

Fredagen den 23 mars tog kollektivtrafiknämnden tilldelningsbeslut om att Arriva Sverige AB ska ansvara för stadsbusstrafiken i Helsingborg med trafikstart i juni 2019. Uppdraget omfattar stadsbusstrafiken i sin helhet inklusive den nya eldrivna HelsingborgsExpressen på linje 1.

- Kollektivtrafiknämnden har som målsättning att erbjuda ett attraktivt trafikutbud med minskad miljöpåverkan och effektiva trafiklösningar. Med det nya avtalet för stadsbusstrafiken i Helsingborg kommer vi tillsammans med den nya leverantören att utveckla kvalitén på resandet genom eldrift av HelsingborgsExpressen samt höja ambitionerna för en tystare stadsbusstrafik för samtliga biogasdrivna fordon. Det är avgörande för att lyckas med målsättningen om ökat resande och höjd kvalitet, säger Stefan Svalö (S) ordförande i kollektivtrafiknämnden.

- Tilldelningsbeslutet berör bland annat vem som ska köra HelsingborgsExpressen. Vi satsar för att öka det kollektiva resandet i Helsingborg. Nu får staden en modern, snabb och miljövänlig kollektivtrafik. Linjen blir som linje 5 i Malmö, men vi vässar konceptet och gör det ännu bättre med exempelvis en rakare sträckning, säger Nicklas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Arriva Sverige AB tilldelas avtalet då den omfattande förberedelse- och utvärderingsprocess som Skånetrafiken genomfört visat att deras anbud är det mest fördelaktiga, när pris och kvalitet vägts samman.

- Processen har pågått i 18 månader och vi är nöjda med antalet anbudsgivare och kvaliteten i anbuden. Vi har gjort tilldelning utifrån kvalitetsparametrar och det mest prisvärda anbudet, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss, Skånetrafiken

Avtal kan tecknas först efter att tiden för avtalsspärr löpt ut.

För mer information, kontakta:

Stefan Svalö (S), ordförande kollektivtrafiknämnden nås genom Maria Eriksson (S), pressekreterare 0725 - 97 14 27

Nicklas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, 0706- 50 20 01.

Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss, Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 250 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,3 miljarder kronor och varje år görs fler än 164 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon