Hornuddens Trädgård blir ambassadör för Skånska Byggvaror och inviger utställning om växthus och uterum

Växthus från Skånska Byggvaror på Hornuddens Trädgård vid Mälaren

Skånska Byggvaror lanserar nu ett samarbete med Hornuddens Trädgård för att skapa en ny utställning med fokus på växthus och uterum. I fyra växthus och två uterum skapas 80 kvadratmetrar café, restaurang, odling och ett trädgårdskök. Satsningen sponsras av Skånska Byggvaror som skapar en naturskön utställning invid Mälarens glittrande vatten.

Hornuddens Trädgård ligger mellan Strängnäs och Enköping. Med sin bas i en handelsträdgård, café och rika matupplevelser erbjuder Hornuddens Trädgård fullt fokus på miljö och hållbarhet. All odling sker enligt KRAVs regler och produkterna är ekologiska. Kryddor och sallader ackompanjeras av Hornuddens signum, tomaterna som finns i drygt 30 olika sorter och smakupplevelser. Eldsjälarna Karin och Mats Sjöstedt har ägnat våren åt att skapa sex nya livsrum från Skånska Byggvaror. Två uterum hyser nu ett trädgårdskök och en servering. Fyra växthus är byggda invid Mälarens strand och ger utrymme för prunkande odlingar av örter, kryddor, tomater samt servering.

Eftersom vi arbetar med att skapa njutning i trädgård och hem är samarbetet med Hornuddens Trädgård perfekt. Närheten till naturens skönhet, ljus och glädje blir så direkt i detta vackra möte mellan trädgård och vatten. Utställningen ger besökarna möjlighet att i en vacker miljö få uppleva våra uterum och växthus på ett naturligt sätt, säger Beiron Palm, chef affärsutveckling och Jesper Nilsson, produktutvecklare på Skånska Byggvaror.

Med omtanke om kommande generationer vill vi inspirera och visa exempel på hur alla kan påverka miljön. Vårt samarbete med Skånska Byggvaror ger oss unika möjligheter att bidra till att våra besökare får ett ökat intresse för att odla sin egen ekologiska mat. Dessutom känns det helt underbart att vi nu kan servera mat och fika i gedigna växthus och uterum under större delen av året, poängterar Mats och Karin Sjöstedt på Hornudden.

Invigningen sker lördagen den 7 juni med start 13.00. Såväl Södermanlands landshövding Liselott Hagberg som trendspanaren Stefan Nilsson medverkar i invigningen, i sistnämnda fallet för att berätta om de senaste trenderna i natur och trädgård. Media är välkomna från klockan 11.00.

Beiron Palm, chef affärsutveckling, tel: 0733-320810 E-post: beiron.palm@skanskabyggvaror.se

Jesper Nilsson, produktchef, tel: 0722-350002 E-post: jesper.nilsson@skanskabyggvaror.se