​Skånska Byggvaror anställer Brand Manager för expansion i Norge

Mikael Jonsson ska leda Skånska Byggvarors & Grönt Fokus fortsatta expansion i Norge

Mikael Jonsson, civilekonom och sedan 18 år marknadsanalytiker i Ellos Group, blir ny landschef och Brand Manager i Skånska Byggvarors norska bolag Grönt Fokus. Mikael Jonsson startar i december och kommer bland annat att etablera ny butiksnärvaro för det snabbväxande bolaget i Norge.

Skånska Byggvarors bolag Grönt Fokus skapar trivsel i hem och trädgård i Norge och har sitt huvudkontor i Kristiansand. Under 2014 har försäljningen ökat med hela 70 procent och nu planeras det för fortsatt expansion. Främst inom paradgrenarna uterum, växthus, förvaring och stugor. För att ytterligare ge kraft åt marknadsexpansionen har Mikael Jonsson anställts som Brand Manager. Med mångåriga erfarenheter från distanshandel och analys ska han leda utvecklingen av sortiment, marknadsnärvaro och försäljning.

- Jag känner stor framtidstro för vår utveckling i Norge. I Norge finns det mycket mark att bryta inom exempelvis vårt nyckelområde uterum. Med vårt starka erbjudande ser vi en stor potential i att väcka norrmännens intresse för uterummens alla möjligheter. Samtidigt ser jag stora möjligheter i att utveckla det norska sortimentet med utgångspunkt i det breda sortiment som Skånska Byggvaror idag har i Sverige, säger Mikael Jonsson, Brand Manager Grönt Fokus.

Under 2014 växte Grönt Fokus omsättning med över 70 procent, med stark draghjälp av ett ökande intresse för uterum, växthus, förvaring och stugor. Under 2015 lanseras en uppdaterad webbutik för att göra det ännu enklare att inspireras av och handla från Grönt Fokus. Utöver e-handel har Grönt Fokus även en ny inspirationsbutik i Kristiansand där kunderna kan känna och klämma på sortimentet. I inspirationsbutiken erbjuds naturtrogna miljöer där uterum, växthus och förvaring presenteras i sina rätta element, omgivna av gräsmattor, stensatta innergårdar och timrade väggar.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post: anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.seKanongatan 13, 254 67 Helsingborg.