Skånska Byggvaror - Uterum - sommarens hetaste plats visar ny undersökning

Svenska villaägare tillbringar mellan två till fyra timmar i sina uterum varjedag under högsäsongen. Favoritsysselsättningen är att fika - men nästan tjugo procent kelar helst med varandra i uterummet. Av de villaägare som inte har något uterum ännu planerar hela femton procent av Sveriges villaägare att bygga ett uterum under året.

Uterum är en av de hetaste villatrenderna i år. Det visar en undersökning som Skånska Byggvaror gjort i tidningen Vi i Villas Villapanel där 4 500 villaägare berättat vad de gör i sina uterum.

Favoritsysselsättningen är att fika uppger 85 procent av de tillfrågade. Även andra aktiviteter som har med måltider att göra är populära, till exempel äter 80 procent helst middag i sina uterum. 50 procent firar högtider, 30 procent lyssnar på radio, 27 procent sover i sina uterum, 16 procent kelas i uterummen och 7 procent arbetar. Det svenska villaägare gör allra minst i uterummen är att träna. Bara 2.5 procent av de tillfrågade angav träning som favoritsysselsättning i uterummet.

• - Det är roligt att kunna bekräfta att uterummet är en uppskattad och viktig plats för svenska villaägare och ett rum där man spenderar en mycket stor del av sitt vakna liv i. Villapanelens slutsatser är värdefulla för vår fortsatta produktutveckling. Nu vet vi mer detaljerat vad villaägarna använder sina uterum till och kan därför möta deras behov ännu bättre framöver, säger Per-Ivan Christiansson, vice vd på Skånska Byggvaror.

Cirka 40 procent av villaägarna spenderar dagligen 2-4 timmar i sina uterum under den varma säsongen. Över 30 procent av villaägarna spenderar mer än 4 timmar i uterummen dagligen.

• - Allt tyder på att uterummet blir den hetaste platsen sommaren 2009, säger Vi i Villas chefredaktör Björn Vingård. Alla siffror visar att det kommer mycket högt på villaägarens önskelistor. Jag tror att det beror på två saker: För det första är det ett ganska enkelt sätt att ge huset större yta. För det andra är det ett trevligt rum som uppenbarligen kan användas till det mesta.

Var tredje villa har idag ett uterum och redan i år planerar 15 procent av de tillfrågade att investera i ett nytt uterum.

Villapanelens enkät besvarades mellan den 28 januari - 8 februari 2009.

För mer information kontakta:

Per-Ivan Christiansson, vvd med försäljnings- och marknadsansvar

e-post: pcn@skanskabyggvaror.se Tel: 0733-223003

Anders Blomkvist, vd Tel: 0708-146688

e-post: anders.blomkvist@skanskabyggvaror.se

Växel 042-25 30 00. Besöksadress: Kanongatan 13 254 67 Helsingborg

Om Skånska Byggvaror AB

Skånska Byggvaror AB startades 1965 och är Sveriges ledande distans- och e-handelsföretag av byggvaror. Skånska Byggvaror vänder

sig till "gör-det-självaren" och säljer ett lättöverskådligt sortiment för villans yttre och inre miljöer - t.ex. badrumsinredningar, bubbelbad,

dörrar, fönster, uterum, spa etc. Marknadsbearbetning sker genom webb, riksannonsering och direktreklam. Företaget bedriver egen

tillverkning av stora delar av sortimentet och har drygt 100 anställda i Helsingborg, Bjuv och Ängelholm.

Läs mer om villaägarens bästa vän på www.skanskabyggvaror.se

• bygga uterum