​Trenden är tydlig. Nu snackas det inte bara om Attefallshus. Nu byggs det!

Skånska Byggvaror erbjuder stugor från 11 till 26 kvadratmeter, däribland Harry på bilden

Efter 2014 års lansering av Attefallshus har efterfrågan nu på allvar väckts för det bygglovsbefriade komplementhuset. Beställningarna har ökat markant hos Skånska Byggvaror vars mest populära modeller finns i storlekar från 11 till 25 kvadrat. Den under våren lanserade stugan Stor Lage, på 18,5 kvadratmeter, har snabbt vunnit villaägarnas uppskattning.

Utbudet av Attefallshus och bygglovsbefriade stugor har det senaste året exploderat på den svenska marknaden. I takt med att byggplaner nu förverkligas fortsätter Skånska Byggvarors satsning på att utveckla och erbjuda kvalitativa och prisvärda modeller som skapar nya livsrum i trädgårdar. Det är tydligt att kunderna satsar på stugor och Attefallshus som förstorar deras livsmiljö, inte bara erbjuder förvaring och sommarrum. Istället satsar villa- och fritidshusägare på att skapa ombonade och isolerade extrahus som i många fall går att använda året runt. Och dessutom får man nya, värdefulla kvadratmeter till ett överkomligt pris.

Vi ser många kunder skapa 25 nya kvadratmeter med stuga, isolering och inredning för runt ett hundratusen kronor. Med andra ord ett lågt kvadratmeterpris jämfört med att bygga till hus för långt högre summor. Attefallsreformen håller nu på att sätta sig och är just den frihetsrörelse som många villaägare längtat efter för att utveckla sina boenden eller sommarstugor, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror.

Komplementhusen kan enkelt inredas till kompletta minibostäder med pentry, toalett och boyta.

Stugorna levereras kompletta med färdigkapat virke, tvåglasfönster, dörrar, lås etc. Grund, färg, takbeläggning och eventuell tilläggsisolering tillkommer. Skånska Byggvarors stugor och Attefallshus erbjuds i storlekar från 11 till 25,8 kvadratmeter exklusive sovloft. I prisklasser från 25 995 kr till 119 995 kronor.

I Attefallsreformen ges också möjligheten att bygga till befintliga uterum eller hus med 15 kvadrat, utan bygglov men med bygganmälan. Även det ett besked som ger nya möjligheter för villaägaren.