Inget café vid Arriesjön

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2015 16:49 CET

Det blir varken café eller gårdsbutik i Arriesjöns strövområde som planerat. Vad som händer med fabriksbyggnaden är ännu oklart.

Planen har länge varit att renovera den hundraåriga fabriksbyggnaden för att kunna öppna café och gårdsbutik under 2015. Ett samarbete inleddes också för två år sedan med en entreprenör som var intresserad av att driva verksamhet i byggnaden.

För höga renoveringskostnader och en osäkerhet i avtalstecknandet med entreprenören gör att alla planer nu läggs på is.

− En omfattande utredning gjordes under 2014, som visade att kostnaderna för att renovera byggnaden översteg vår budget med det dubbla priset. Resurserna finns helt enkelt inte, säger Stefan Olsson, vd för Stiftelsen Skånska Landskap.

− Bara att säkra tak, dörrar och fönster samt dra om elen, som krävs för att det överhuvudtaget ska gå att ha verksamhet i byggnaden, går på cirka 7 miljoner kronor.

Den tusen kvadratmeter stora fabriksbyggnaden är en rest från det grustag som tidigare låg här. Grustaget hade sin storhetstid under 1900-talets början när behovet av byggmaterial ökade i takt med att befolkningen växte. Flera hus i Malmö har byggts med kalksandstegel, grus och murbruk från Arrie.

Under fyra år har området gjorts i ordning inom ramen för ett EU-projekt och i september 2013 invigdes strövområdet. Det finns nu stigar för kortare promenader, en rullstolvänlig stig och ridslinga, utsikts- och fiskeplattformar, grill- och rastplatser, toaletter och en hinderbana för barn.

Tanken var att också erbjuda besökare bättre service i form av mat- och fikamöjligheter.

− Vi tror att möjligheten att kombinera naturupplevelsen med ett cafébesök i trevlig miljö skulle stärka området ytterligare som ett stadsnära utflyktsmål. Vi skulle också nå en mer naturovan publik, säger Stefan Olsson

Under 2015 fortsätter arbetet med att hitta alternativa lösningar för fabriksbyggnaden.

Läs mer om Arriesjöns strövområde

Stefan Olsson, VD Stiftelsen Skånska Landskap
stefan.h.olsson@skane.se
, 0768-87 02 23

Fakta

• Arriesjöns strövområde ägs av Stiftelsen för Fritidsområden i Skåne och förvaltas av Stiftelsen Skånska Landskap.
  • Arriesjöns strövområde är ett naturreservat för det rörliga friluftslivet.