Kom på Nattfladder - höstens stora utställning av Stiftelsen Skånska Landskap

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2018 09:19 CEST

Visste du att en fladdermus kan äta 3000 mygg under en enda natt? Foto: Mikael Gustafsson

Smarta, snabba och sociala nattdjur. Lär känna fladdermössen på nya utställningen Nattfladder på Fulltofta Naturcentrum. Välkommen på invigningen imorgon 11 augusti kl 11, då du träffar fladdermusexperten Espen Jensen som håller i en guidad visning

På Nattfladder, som arrangeras av Stiftelsen Skånska Landskap, får du stiga in i fladdermössens värld och uppleva livet i en jordkällare, i ett hålträd och vid mölladammen. De spännande djuren har många dolda talanger – visste du att en fladdermus kan fånga 3000 myggor under en natt och att de pollinerar viktiga grödor som kaffe, bananer och choklad?

I utställningen kommer du nära fladdermusen genom en berättelse och musik. Du får följa fladdermusmamman Pälsas liv under ett år, höra om hennes nyfödda unge, var de bosätter sig och vad de äter.

-Utställningens fokus ligger på fladdermössens många trevliga egenskaper. Ni kommer därför inte möta några blodtörstiga vampyrer utan lära känna kloka, fridsamma och intressanta djur som lever ett komplext liv som de flesta av oss vet väldigt lite om, berättar Espen Jensen

Stiftelsen Skånska Landskap hoppas att utställningen kan bidra till att skapa ett möte mellan människor och den natur alla är en del av. Fladdermöss är djur som engagerar och ju mer man får lära om dem desto tydligare blir det att vi inte är så olika.

-Vi människor är gjorda för att knyta an till det vi känner. Den anknytningen är nyckeln till ansvarsfull förvaltning av vår gemensamma planet. Det är viktigare än någonsin att hitta kreativa sätt att överlämna den nyckeln till den generation som nu växer upp och påverkar vår framtid, menar Espen Jensen.

Press och allmänhet är varmt välkomna lördag den 11 augusti kl.11.00 då fladdermusexperten Espen Jensen finns på plats och visar utställningen.

Om Nattfladder

Öppettider: Utställningen är öppen 11 augusti-30 november, tis - sön kl. 10.00- 17.00 ( kl.16.00 i november)

Var? Fulltofta Naturcentrum, Hörby

Kontaktperson: Åsa Johansson 0768-871883, asa.johansson@skanskalandskap.se

Espen Jensen 073-6821055

Guidade visningar: lör 11 aug, lör 10 nov, sön 18 nov samt lör 24 nov med Espen Jensen kl 11.00 samt kl.13.00. Pedagogiska program kopplade till utställningen sker under höstlovet ons 31 okt – lör 3 nov

Läs mer: www.skanskalandskap.se

Vill du avregistrera dig från våra utskick? Följ anvisningarna här på sidan. Stiftelsen Skånska Landskap har en trygg hantering av personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningens alla delar från 25 maj. Vi lämnar aldrig personuppgifter vidare till tredje part.