Lundaskola vann Snogespelen 2018

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 13:04 CEST

Vattenmästaren, Beskyddarinnan och Eldmästaren har hållit i Snogespelen 2018.

Bilingual Montessori School of Lund tog hem förstaplatsen i Snogespelen 2018. Imorgon torsdag 14 juni får skolan den ståtliga pokalen. På andra plats i tävlingen kom Midgårdsskolan i Svalöv och tredjeplatsen delas mellan Mellanvångsskolan i Staffanstorp och Smedstorpsskolan i Tomelilla.

Över 1000 elever i åk 4-6 från över 20 olika skånska skolor har kämpat, klurat och samarbetat ute i skogen i Snogeholms strövområde under hela våren i ett arrangemang av Stiftelsen Skånska Landskap. En enkät till alla deltagande skolor visar på ett fantastiskt betyg för Snogespelen. Nio av tio elever anser att det varit en mycket rolig och bra dag i strövområdet. Mest uppskattat var pilbågsskyttet, de olika tävlingsmomenten, "att leva sig in i spelet" och att "vara ute i naturen och testa på nya saker". Stiftelsen Skånska Landskap ser ett enormt stort intresse kring utomhuspedagogik bland elever.

-I just Snogespelen har vi valt att fokusera på en lustfylld tävling där grupperna fått visa sin styrka, kunskap och mod i ett flertal utmaningar.Vår förhoppning är att dagen och mötet med naturen ska locka till fler utomhusbesök och friluftsliv inte bara i skolan utan även på fritiden, säger verksamhetschef Åsa Johansson på Stiftelsen Skånska Landskap.

Hur gick då tävlingen till? Eleverna fick följa spåren efter sina vilda skyddsdjur Vildsvin, Rävar, Älgar och Korpar ut i skogen. Där följde utmaningar i trädtriss, hästskokastning, bågskytte och "ringspring". Snogespelens Beskyddarinna, Vattenmästaren och Eldmästaren menar att det varit en sann glädje att möta alla eleverna som alla har visat prov på vetgirighet, mod, engagemang, kunskaper, samarbetsförmåga och glädje. Vädret har varit strålande under hela våren, men det blev dock så torrt i skog och mark att övningen att göra upp eld med tändstål fick strykas under de sista veckorna. Tävlingsledningen har därför bedömt att övningen med vattenkokning och dess poäng ska strykas helt.

Imorgon torsdag 14 juni kl 10 delas priset ut till vinnande klassen på skolan BMSL i Lund. För er i pressen som vill delta, hör av er! Ni får även chansen att träffa Beskyddarinnan som delar ut den åtråvärda pokalen till eleverna.

Upplevelsepedagogiskt centrum vid Stiftelsen Skånska Landskap tackar alla deltagande skolor för fantastiska insatser och hoppas att se dem i andra skolprojekt. För mer information om upplevelsepedagogik i naturen, kontakta verksamhetschef Åsa Johansson på Stiftelsen Skånska Landskap, tel 0768-871 883.